Narvesen åpner testlab for gode valg på farten
Det nye kommunikasjonskonseptet «Gode valg på farten» skal gjøre det enklere for kundene å finne sunnere og mer bærekraftige produkter når de er på farten.
Tirsdag 4. juni åpnet Narvesen offisielt dørene til sin nye testlab på Jernbanetorget i Oslo.
Den nyoppussede konseptbutikken er en pilot for bærekraftig utvikling av kjeden og tiltak som skal gjøre det enklere for kunden å ta gode valg på farten.
– I år fyller Narvesen 130 år, og bærekraft og fornyelse av kjeden står sterkere enn noensinne. Med over 200 butikker over hele landet, jobber vi for å gjøre convenience bærekraftig og bærekraft convenient, sier AnnaMaria Carnemark, administrerende direktør i Reitan Convenience Norway, i en pressemelding.
I Narvesen sin nye testlab testes blant annet:
- Et 100 prosent palmeoljefritt matsortiment
- Betydelig reduksjon av sukkerholdige varer
- Kun kyllingprodukter som er sertifisert for god dyrevelferd (ECC-sertifisering)
- Flere plantebaserte alternativer og samarbeid med Hanne-Lene Dahlgren
- Tydelig merking av klimaavtrykk på flere varer
- Miljørabatt på kaffe for kunder som tar med egen kopp
Palmeoljefritt matsortiment
Reitan Convenience er en del av Reitan Retail, som har om lag 3,600 butikker og kiosker i Norden og Baltikum.
Reitan Retail har som mål at vi sammen med våre leverandører skal fase ut bruken av palmeolje i matvarer senest innen utgangen av 2028.
Narvesen sin testlab er kjedens første butikk som kutter matprodukter med palmeolje helt og derav en viktig test i arbeidet mot et palmeoljefritt sortiment i fremtiden.
I testlaben har kjeden erstattet bestselgere som bagett med ost og skinke, og forsøker å påvirke, også kalt «nudge», kunden til å velge plantebasert eller ECC-sertifisert kyllingpølse fra Norsk Kylling på Orkanger, gjennom tydelig merking av klimaavtrykk per produkt.
Med på laget er vegetarentusiast og samfunnsdebattant Hanne-Lene Dahlgren, som skal hjelpe kjeden med å utvikle flere fargerike og plantebaserte alternativer i tråd med norske kostråd.
«Nudging» som et viktig verktøy
I slutten av mars lanserte Narvesen et nytt konsept kalt «Gode valg på farten», for å løfte fram sunnere og mer bærekraftige alternativer i butikkene.
– Vi vet at kundene synes det er utfordrende å ta gode valg på farten, noe vi ønsker å endre. I Narvesens testlab blir kundene møtt av sunnere alternativer fra de kommer inn i butikken, brus med sukker er plassert minst tilgjengelig i kjøleskapet og sunnere alternativer er løftet opp og fram, forteller AnnaMaria.
Narvesen jobber også tett med Opplysningskontoret for frukt og grønt med kommunikasjon som skal inspirere kundene til å få i seg «én mer på farten», av de anbefalte fem om dagen.