Hurtigruten Svalbard med nytt byråsamarbeid
Trigger inngår samarbeid med Hurtigruten Svalbard- vant for erfaring med reiselivsbransjen og tydelige satsning på bærekraft.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Trigger og Hurtigruta Svalbard har inngått et samarbeid. Det meldes i en pressemelding torsdag.
– Svalbard er kanskje det mest eksotiske stedet man kan reise i Norge, og vi i Hurtigruten Svalbard vet bedre enn de fleste selskaper hvor viktig det er å ta vare på både naturen, dyre- og folkelivet her. Det må også gjenspeiles i måten vi kommuniserer med gjestene våre, for dette er mer enn bare en ferietur, sier administrerende direktør i Hurtigruten Svalbard, Per Brochmann.
Triggers erfaring ble avgjørende
Hurtigruten Svalbard er øygruppas eldste turoperatør og er i dag totalleverandør av opplevelser, overnatting og bespisning. Nå slår de seg sammen med Trigger for å få fart på innholdsproduksjonen, og lage en ny kommunikasjonsstrategi som får frem det unike ved destinasjonen og reiselivsselskapets satsning på bærekraftige arktiske eventyr.
Brochmann mener akkurat dette var avgjørende i valget av byrå.
– Triggers erfaring med reiselivsbransjen og tydelige satsning på bærekraft var avgjørende for vårt valg av samarbeidspartner. I tillegg ble vi imponert av teamet deres og hvordan de utfordret oss allerede i starten av prosessen.
Gjennom de siste årene har Hurtigruten Svalbard gjennomført en rekke tiltak for å bli mer bærekraftige. Gjestene får seile med elektrifiserte dagsturbåter, og sol- og vindkraft sørger for at batteribanken gir grønn energi til bygninger og el - snøscooterne for å nevne noen eksempler, i tillegg til store investeringer i kompetanseutvikling internt.
Engasjementet smitter
I mai 2022 ble Hurtigruten Svalbard sertifisert etter ISO-standardene for kvalitet og ytre miljø, og hele Hurtigruten Group har forpliktet seg til nullutslipp innen 2050.
– Vi lever i en tid der både folk, dyr og flora er under stort press over hele verden, og det er viktig for oss å vise klart og tydelig hva vi gjør og hvordan vi forholder oss til vår tids største utfordring. Vi kommuniserer ikke for å kommunisere, men for å fortelle om faktiske fremskritt, forplikte oss til å være mer bærekraftige i morgen enn i går, og dytte reiselivsnæringen i en grønnere og mer ansvarlig retning, sier Brochmann.
Den landbaserte reiselivsbedriften på Svalbard har sine røtter tilbake til 1896 og drifter ut fra hovedkontoret i Longyearbyen. I dag har virksomheten over 160 ansatte, og tilbyr både overnatting og over 60 ulike aktiviteter gjennom året - både for tilreisende og lokalbefolkningen.
– Folka i Hurtigruten Svalbard er de lokale ekspertene, og de har et brennende engasjement for både lokalsamfunnet og miljøet på Svalbard. De ser klimaforandringene med egne øyne – og de ser bokstavelig talt endringene fra år til år. Engasjementet deres smitter over på oss, og det er utrolig lærerikt og givende å jobbe med dem, sier Siri Røhr-Staff, kundeansvarlig hos Trigger.