Kornelia Minsaas går til Lendo
Etter flere år som profilert spareprofil, formidler og rådgiver går Kornelia Minsaas (29) til en ny rolle som spareøkonom i Lendo, som er del av Schibsted Marketplaces.
– Det blir utrolig kjekt å jobbe med et område jeg brenner for på fulltid. Personlig økonomi angår absolutt alle, og det er ingen hemmelighet at nordmenn har mye gjeld. Det er på tide at vi snakker mer om dette, sier Kornelia Minsaas, i en pressemelding.
Minsaas er utdannet markedsøkonom med fordypning i kommunikasjon og reklame, og har lang fartstid fra sosiale medier.
Hun har engasjert hundretusener av nordmenn til å spare penger og ta mer bærekraftige valg gjennom bilde, video og tekst.
Fra 2018–2021 var hun frontfigur og innholdsprodusent i DNB, og delte ukentlige sparetips med 27.000 følgere fra eget liv. I tett dialog med følgere fikk hun også personlig innblikk i hvilke saker som betyr mest for folk.
De siste årene har hun jevnlig stilt opp i mediene for å snakke om grønn forbrukerøkonomi, som å redusere matsvinn og shoppe mindre, som sparer både penger og miljø.
– Jeg har et enormt engasjement for hverdagslige sparegrep og reduksjon av forbruk. Samtidig kjenner jeg reklamebransjen, og hvordan den jobber for å skape behov og påvirke oss til å bruke penger på ting vi ikke trenger, forteller hun.
Med en variert bakgrunn i økonomi, forbrukeratferd og markedsføring ønsker Minsaas å gi råd som kan bidra til bedre kontroll og livskvalitet.
Hun understreker at hun vil jobbe med områder en kan spare penger, ikke hvor en skal plassere eller investere sparepengene.
– Nå er tiden inne for å snakke mer om renter og gjeld. Å sammenligne bankenes tilbud kan utgjøre enorme summer, som betyr langt mer enn å kutte ut en kaffekopp til 50 kroner. Små justeringer på låneavtalene våre kan styrke hverdagsøkonomien, sier Minsaas.
Daglig leder Kristoffer Gallefoss i Lendo Norge, sier i pressemeldingen at han er glad for å ha Minsaas på plass
– Kornelia har en solid bakgrunn og en spennende stemme i samfunnsdebatten, som står i tråd med våre verdier som utfordrer. Vi jobber for å gjøre bransjen mer transparent, og gleder oss til å kommunisere mer om forbruksmønstre, gjeld, renter og sparing.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no