Oppstillingen i denne leketøysbutikken er et av flere tiltak som ble vurdert som brudd på retningslinjene.

MFU feller fire butikker for markedsføring rettet mot barn

Lekia, Yes Vi Leker og Extra Leker brøt retningslinjene – Sagene Torg delvis felt.

Publisert

Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) har denne uken fattet flere vedtak i saker om markedsføring av godteri og søtsaker rettet mot barn. Totalt er fire butikker felt for brudd på retningslinjene.

I ett vedtak felles Sagene Torg for salg av godteri i en såpebobledispenser. 

MFU mener at selve produktutformingen – uavhengig av butikkplassering – bryter med retningslinjene for markedsføring til barn.

– Produktutformingen i seg selv tilsier at det er i strid med MFUs retningslinjer, heter det i vedtaket.

Tre andre produkter på Sagene Torg – «winx hjerte godteri», «cup cake candy» og «brain licker balls» – frikjennes. 

Utvalget skriver at utformingen og emballasjen trolig er ment å appellere til barn, men at den aktuelle butikkoppstillingen likevel ikke er i strid med reglene. 

De åpner imidlertid for at en annen oppstilling kunne ført til et annet utfall.

I tre andre vedtak felles leketøysbutikkene Lekia, Yes Vi Leker og Extra Leker, med markedsføringen vurdert som særlig rettet mot barn.

For Lekia og Extra Leker peker MFU på at oppstillingen i butikk – i kombinasjon med at det skjer i en leketøysforretning – er et klart brudd på regelverket.

I vedtaket om Yes Vi Leker viser MFU til både butikkoppstilling, bruk av konkurranser og andre virkemidler.

– Tiltaket er i strid med MFUs retningslinjer, skriver utvalget.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS