
MFU feller fire butikker for markedsføring rettet mot barn
Lekia, Yes Vi Leker og Extra Leker brøt retningslinjene – Sagene Torg delvis felt.

Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) har denne uken fattet flere vedtak i saker om markedsføring av godteri og søtsaker rettet mot barn. Totalt er fire butikker felt for brudd på retningslinjene.
I ett vedtak felles Sagene Torg for salg av godteri i en såpebobledispenser.
MFU mener at selve produktutformingen – uavhengig av butikkplassering – bryter med retningslinjene for markedsføring til barn.
– Produktutformingen i seg selv tilsier at det er i strid med MFUs retningslinjer, heter det i vedtaket.
Tre andre produkter på Sagene Torg – «winx hjerte godteri», «cup cake candy» og «brain licker balls» – frikjennes.
Utvalget skriver at utformingen og emballasjen trolig er ment å appellere til barn, men at den aktuelle butikkoppstillingen likevel ikke er i strid med reglene.
De åpner imidlertid for at en annen oppstilling kunne ført til et annet utfall.
I tre andre vedtak felles leketøysbutikkene Lekia, Yes Vi Leker og Extra Leker, med markedsføringen vurdert som særlig rettet mot barn.
For Lekia og Extra Leker peker MFU på at oppstillingen i butikk – i kombinasjon med at det skjer i en leketøysforretning – er et klart brudd på regelverket.
I vedtaket om Yes Vi Leker viser MFU til både butikkoppstilling, bruk av konkurranser og andre virkemidler.
– Tiltaket er i strid med MFUs retningslinjer, skriver utvalget.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no