Årets merkevarepodkast berører hjerter
Sterke historier belønnes: Barnekreftpodkast kåret til beste merkevarepodkast.
Norges beste radioprogrammer og podkaster ble kåret fredag kveld og det ble priser til alt fra humorinnslag og musikkprogram til dokumentarer og seriøse intervjuer.
Blant vinnerne var Barnekreftforeningens podkast «Barnekreft – hva nå?», som stakk av med prisen for «Årets merkevarepodkast».
Stemme for håp
– Podkasten viser dyp smerte, men også håpet som bor i oss mennesker om at dagen i morgen kan bli bedre, sier programleder Guro Fostervold Tvedten til KOM24.
Vinneren har, heldigvis, en begrenset målgruppe, men treffer den til gjengjeld perfekt. Den byr på sterke og gripende historier, gjennomtenkt produksjon og fine intervjuer.
– Podkasten dekker et viktig informasjonsbehov for berørte og pårørende, og evner samtidig å gi ny innsikt og engasjere lyttere som ikke er direkte berørt, sier juryen.
Podkastens hjertevarme
Tvedten beskriver programlederjobben som både styrkende og lærerik. Hun påpeker at samarbeidet mellom Plan-B, Barnekreftforeningen og seg selv er et lagerarbeid på sitt beste.
Hun uttrykker sin takknemlighet, spesielt overfor de som modig delte sine hjerteskjærende historier i podkasten.
– De fortjener den aller største takken, sier hun.
I tillegg ønsker hun å gi en spesiell anerkjennelse til produsenten, Martin Oftedal, som spilte en avgjørende rolle i å finne den riktige stemningen for podkasten, slik at den kunne berøre både de som er direkte berørt av temaet og andre lyttere.
I podkasten møter hun mennesker som har levd tett på barnekreft. I samtalen forteller de om sine personlige erfaringer og gir tips til lytteren.
– For meg har dette vært en av de mest meningsfulle opplevelsene som journalist, avslutter hun.