FotballtrøyeFredag er Barnekreftforeningen sin kampanje, frontet av blant andre Fotballforbundet og Martin Ødegaard.

Kampanjen drar på drakta: FotballtrøyeFredag mot Barnekreft

Årets kampanje er den fjerde for Barnekreftforeningen, med mål om å sette søkelys på kreftsyke barn og deres drømmer.

Publisert Sist oppdatert

Fredag 3. mai preger fargerike fotballtrøyer arbeidsplasser, gatebildet, skoler, barnehager og ikke minst sosiale medier. 

For hvert år tar stadig flere på seg fotballtrøye for å hedre barna vi dessverre har mistet, og for å vise sin støtte til barn og ungdom med kreft.

FotballtrøyeFredag er Barnekreftforeningen sin kampanje, frontet av blant andre Fotballforbundet og Martin Ødegaard.

#fotballtrøyefredag på SoMe

Kampanjen spres på sosiale medier.

I Norge får hvert år over 200 barn og unge mellom 0 og 18 år kreft. Kreft er den vanligste dødsårsaken for barn mellom 1 og 14 år i Norge i dag.

– For mange barn og unge med kreft er fraværet av normalitet veldig vondt. De savner å gå på skolen og møte vennene sine på trening. Fotballen er en viktig sosial arena for tusenvis av barn og unge, sier generalsekretær i Barnekreftforeningen, Trine Nicolaysen, i en pressemelding. 

I tillegg til at den norske befolkning kler seg i fotballtrøyer, ønsker Barnekreftforeningen at de som har mulighet vipser et bidrag i anledning dagen. 

Det oppfordres også til å dele et bilde at ditt FotballtrøyeFredag-øyeblikk og tagge #fotballtrøyefredag i sosiale medier. 

Jyskansatte i fotballtøy på jobb

Jysk markerer nok en gang Barnekreftforeningens årlige kampanje i alle sine 108 butikker rundt om i landet. 

Over 1100 JYSK-ansatte skal i dag ha på seg fotballdrakt på jobb for å samle inn midler til barn og unge med kreft.

– Vi ser at denne dagen er til stor inspirasjon for våre ansatte, dermed har vi gjort det til en fast tradisjon å markere denne begivenheten i alle våre butikker sammen med våre besøkende kunder, sier Krister Andreassen, salgs- og markedssjef i Jysk, i en pressemelding.

I tillegg har Jysk tatt initiativ til flere markedskampanjer for å samle inn penger til Barnekreftforeningen.

Fra mai til juni inviteres kunder til å kjøpe badehåndklær til barn og unge i alle Jysk sine butikker.

 Jysk gir 10 kroner for hver solgte badehåndkle i denne kategorien til Barnekreftforeningen i Norge.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS