MENINGER:
Bedrifter: Når ble det greit å behandle SoMe som en reklameplattform?
«La meg være ærlig. Sosiale medier er ikke laget for å bombardere folk med tilbud», skriver Sandra Storm i dette innlegget.
Bedrifter: Når ble det greit å behandle SoMe som en reklameplattform?
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt spørsmålet: «Hvordan kan vår bedrift gjøre det bedre på sosiale medier?» La meg være ærlig. Sosiale medier er ikke laget for å bombardere folk med tilbud. Det er et sted for underholdning, inspirasjon og læring.
Reklameplakater i feeden? Unfollow.Hva skal bedriften gjøre i stedet? Skap verdi, skap verdi, skap verdi! Jeg har jobbet med SoMe for bedrifter i over 10 år og har en rekkevidde på rundt 2 millioner i måneden på mine egne plattformer.
Dette vet jeg fungerer:
1. Gi folk noe de kan bruke
Det handler ikke alltid om produktene eller tjenestene deres. Det handler om hva følgerne og målgruppen faktisk vil ha. Gi dem noe de har bruk for. Tips og triks, for eksempel.
2. God humor er et tegn på god intelligens
Folk elsker å bli underholdt, men de kan lukte desperasjon. Finn en humor som er autentisk og i tråd med bedriftens verdier. Ikke gjør noe kleint bare fordi det er en trend på TikTok.
3. Lær bort det dere kan
Del kunnskapen deres. Ikke vær han naboen som aldri røper hva han har i grillmarinaden. Når bedriften gir folk noe nytt å lære, skaper det tillit.
4. Er det virkelig nødvendig?
Folk vil se menneskene bak merkevaren, men ikke for tidlig. Ingen bryr seg om hva som skjer bak kulissene før bedriften har bygget et publikum og vekket nysgjerrighet.
5. Kvalitet er viktig
Kvalitet signaliserer profesjonalitet, og dårlig kvalitet kan skade inntrykket av merkevaren. Hvis det ikke er greit å møte opp i et kundemøte med hullete og skitne joggebukser, bør det heller ikke være greit å fylle feeden med stygg grafisk design eller dårlig produserte innlegg. Sørg for at innholdet ser gjennomført ut og reflekterer hvem dere er som bedrift.
Sosiale medier er ikke for å skryte eller selge, men for å gi noe som betyr noe.
———————————————-
Innlegget ble først publisert på Sandra Storms LinkedIn-profil og er republisert etter avtale.
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.