Bella søkte 72 jobber før hun fikk sjansen i Venstre, nå får hun hovedansvaret for partiets sosiale medier
– Det å gå fra å sitte hjemme og søke jobber til å tilbringe dagene på Stortinget var utrolig spennende, og jeg er så takknemlig for at Venstre turte å satse på noen som var nyutdannet.
Denne artikkelen er over to år gammel.
For litt over ett år siden fikk Bella Engh et engasjement som kommunikasjonsrådgiver i Venstre. For bare et par uker siden fikk hun tilbud om fast jobb med hovedansvar for sosiale medier.
– Når et parti går fra regjering til opposisjon er det naturlig at det blir noen endringer, så da måtte jeg søke min egen stilling. Jeg fikk et annet jobbtilbud, og da var Venstre raskt på banen og tilbød meg fast jobb, med mer ansvar, sier hun til KOM24.
Hun var helt nyutdannet da hun fikk jobb i Venstre.
Da mastergraden var fullført begynte pandemien.
– Jeg husker at det å skulle komme seg ut i arbeidslivet var et stort stressmoment. Jeg hadde et eget Excelark med alle jobbene jeg hadde søkt, og om jeg husker rett hadde jeg søkt 72 jobber når jeg endelig landet engasjementet i Venstre.
Det var godt over 100 søkere på alle stillingene hun søkte på.
– Selv om jeg var med i flere prosesser røk jeg ut i de siste rundene grunnet mangel på relevant arbeidserfaring.
Turte å satse på en nyutdannet
Men til slutt fikk hun en stilling i Venstre.
Fra å sitte hjemme og søke jobber skulle hun plutselig tilbringe dagene på Stortinget.
– Det å skulle jobbe for Venstres stortingsgruppe virket nesten for godt til å være sant. Jeg er så takknemlig for at Venstre turte å satse på noen som var nyutdannet.
Følg magefølelsen
Det siste året har vært den bratteste læringskurven hun har opplevd.
– Det å komme inn under koronaen var en utfordring i seg selv. Alt tok lengre tid enn det ville gjort i et «normal» år. Det å bli kjent med kolleger, ulike systemer og ikke minst det å finne fram på Stortinget tok sin tid, men ting falt overraskende raskt på plass. Jeg har fantastiske kolleger og en veldig flink sjef å takke for at de fikk meg til å føle meg inkludert selv om jeg satt mye på hjemmekontor.
Tillit og ansvar fikk hun fra første dag.
– Et par måneder etter oppstart styrte jeg Venstre sine kanaler, jobbet med utvikling av strategier på ulike plattformer og lagde innhold til Venstres landsmøte 2020.
Hun har også holdt skoleringer om sosiale medier for statsråder og politikere, vært med på å holde møter for nye medlemmer og lært mye om politikk og politiske prosesser.
– Det er faktisk en ting politikk og kommunikasjonsfaget har til felles – begge endrer seg hele tiden og har alltid mer kunnskap som kan innhentes. Dette skaper også en veldig dynamisk arbeidshverdag, hvor en stor utfordring er at man må kombinere det å være strukturert og planlegge med å alltid tilpasse seg nyhetsbildet.
Den største utfordringen hennes har vært å følge magefølelsen.
– Det å skulle ta avgjørelser rundt hva vi skal legge ut og ikke. I starten var det veldig skummelt å skulle si nei til ulike ideer og saker, og dette er nok det området hvor jeg har hatt størst utvikling.
Sosiale medier har vært en stor del av jobben hele veien. Nå får hun hovedansvaret.
– Med denne stillingen viser Venstres stortingsgruppe at de stoler på mine avgjørelser og vurderinger, noe som er en god bekreftelse på at man har gjort mye riktig. Nå får jeg ta beslutningen rundt hva som skal ut og ikke, i tillegg til at jeg skal bistå stortingsrepresentantene med deres sosiale medier.
Det som blir nytt for henne er annonsering på sosiale medier, og ikke bare organisk.
– Der var jeg ganske grønn, men jeg tok et kurs i sommer som gjorde at jeg fikk hovedansvaret for annonsering på sosiale medier i valgkampen 2021. Det er en ganske kul erfaring å ha med seg!
Ingen TikTok dans
Selve SoMe-strategien til Venstre kan hun ikke si særlig mye om.
– Det å gjøre store, komplekse saker forståelige for folk flest må være noe av det viktigste jeg gjør i jobben min.
Engh tror at en av utfordringene neste år, fra et politisk perspektiv vil være plattformer som ønsker å begrense politisk innhold.
– Det er også utfordrende å finne ut hvordan vi skal bruke politikere på ulike plattformer. For Venstre blir det nok ikke aktuelt å få partilederen vår til å danse TikTok-danser, men når nye, store sosiale kanaler vokser fram har jeg en ambisjon om at vi skal være til stede på de, vi må bare finne ut i hvilken form.
Engh trer inn i stillingen i januar.