Fra venstre Markus Eckbo Endresen fra Trigger, Magdalena Kamøy fra Trigger, Simen Helsvig fra Nasjonalmuseet og Tord Krogtoft fra Nasjonalmuseet.

Trigger sin jobb for Nasjonal­museet inn på prestisjeliste

– Vi er stolte.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det er skyhøyt nivå på alle jobbene så vi er selvsagt stolte av komme på denne listen sammen med Nasjonalmuseet. Ekstra stas å være i selskap med Grand Prix-vinnere i Cannes som vi nettopp har analysert og blitt inspirert av i Trigger, sier Bente Kvam Kristoffersen, daglig leder i Trigger i en pressemelding.

Washington D.C

Arbeidet «Kunsten kommer hjem» for Nasjonalmuseet vant tidligere i vår gull i EMEA Sabre Awards. Den samme jobben er nå plukket ut som som en av de 40 sterkeste kommunikasjonsjobbene i verden på tvers av kategori.

Den endelige rangeringen offentliggjøres i Washington D.C 26. oktober.

Kampanjen ble laget i forbindelse med at Nasjonalmuseet sendte de mest ikoniske verkene fra den nasjonale kunstsamlingen på norgesturné mens museet var på flyttefot.

– Mens vi ventet på å kunne åpne det nye Nasjonalmuseet i 2022, ønsket vi å ta kunst ut i landet for å korte ned ventetiden og vise at dette er hele Norges kunstsamling. Vi i museet bestemte oss for å stille 18 verk ut på steder de har en geografisk eller historisk tilknytning til, sier Eirik Kydland, kommunikasjonsdirektør ved Nasjonalmuseet.

I tillegg sendte museet Tidemand og Gudes «Brudeferd i Hardanger» på turné til steder der kunst vanligvis ikke vises.

For Nasjonalmuseet var det viktig å dokumentere de mange møtene mellom kunst og mennesker på nært hold.

Hver utstilling fortalte en historie, som ble tilpasset og delt gjennom en rekke kanaler for å sikre at hele landet kunne delta i opplevelsen.

Vant flere priser

Hvert stopp ble dekket av pressen og budskapet var klart: Den nasjonale kunstsamlingen tilhører alle mennesker over hele landet.

– Sammen med Trigger fikk vi snappet opp personlige historier og reaksjoner fra publikum. I Nasjonalmuseets strategi står det at vi skal berøre publikum. Det ønsket vi at de mange kunstmøtene skulle gjøre, i tillegg til at innholdet rundt aktivitetene skulle videreformidle denne stemningen og gjerne fremkalle litt gåsehud, forklarer Kydland.

«Kunsten kommer hjem» tok gull under EMEA Sabre Awards i London tidligere i år, der Trigger vant flere priser, blant annet tittelen årets nordiske kommunikasjonsbyrå.

Trigger har hatt jobber på SABRE sin globale topp 40 liste to ganger tidligere. Første gang i 2015 med kampanjen Stopp bryllupet for Plan Norge. Denne havnet på en andreplass.

Byrået var og nominert i 2020 for Coca-Colas Ramadan kampanje som kom på 31 plass.

Powered by Labrador CMS