
Fant drømmepartneren etter 40 søknader og 11 dater: – Det måtte bli henne
Håkon Wåge-Lorentzen tok en uvanlig tilnærming til rekruttering da han søkte ny partner til eventbyrået Ophelix. Nå har han landet drømmekandidaten – etter en viral prosess med frierbrev, burrito-dates og personlig oppfølging av hver eneste én.
40 søknader, 11 intervjuer, ni burrito-dater – og én ny partner.
Tidligere i år fortalte KOM24 om hvordan Håkon Wåge-Lorentzen droppet Finn.no og la ut en Tinder-inspirert stillingsannonse på LinkedIn.
71.524 så den første utlysningen. 99.559 fikk med seg oppfølgingene.
Byttet ut jobbsøknad med frierbrev
På jobbjakt etter tiden som daglig leder i Paradox Museum, søkte Berenike Munthe Wulfsberg dagen etter utlysningen. Nå er hun på plass som partner og seniorrådgiver.

– Markedet var tregt. Jeg hadde sittet og lest mange dårlige stillingsannonser og var ganske oppgitt. Så kom denne, som bare ga meg energi. Da fikk jeg lyst til å svare på samme måte, sier hun.
Søknaden hennes åpnet med «Swipe right!» og kort tid etter satt de på burrito-date.
– Berenike leverte det kuleste søknadsbrevet jeg har lest. Full av historiefortelling og personlighet. Jeg kikket nesten ikke på CV-en. Hun hadde skjønt det. Det måtte bli henne, sier Wåge-Lorentzen.
Et oppgjør med «ghosting»
Minst like viktig som å finne den rette, var ønsket om å gi søkerne en god opplevelse.
– Ghosting skjer overalt – også i store prosesser. Det burde vært et krav å følge opp folk, sier han.

For ham handler god rekruttering om mer enn å fylle en stilling.
– Det koster mye å ansette feil, og gir enormt mye å ansette riktig. Da er det faktisk et minimum å vise folk respekt underveis, uansett om de får jobben eller ikke.
Hos Ophelix svarte han personlig på alle søknadene – og de som var inne til intervju, fikk også boka til Fredrik Fornes, Ingen bryr seg om karrieren din, i posten.
– Det tar tid å være et ordentlig menneske, men det er verdt det. Akkurat som i datingverdenen, liksom – det handler om helt grunnleggende folkeskikk, sier han.
– Det er jo gjerne de største aktørene som ikke følger opp. Det synes jeg er det rareste, sier Munthe Wulfsberg.
Satser i Norge igjen
Kort tid etter ansettelsen har duoen landet sin første kunde – via kampanjen på LinkedIn.
– Det er et stort norsk selskap med over 1000 ansatte som kommenterte på posten. Nå har vi hatt vårt første møte, sier Wåge-Lorentzen.
Neste steg er å bygge opp Ophelix i det norske markedet, som har vært litt nedprioritert siden pandemien.
– Vi skal tilbake dit vi var før covid. Nå har vi endelig fått inn en som kan løfte den delen, sier han.
Munthe Wulfsberg tar blant annet med seg erfaring fra fotballen, der hun har ledet rundt 30 arrangementer i året – alt fra hjemmekamper til sponsoreventer og byfester – som salgs- og markedssjef i Sandefjord Fotball og daglig leder i Mjøndalen Fotball.
– Jeg har sittet på mange sider av bordet og vet hvor viktig det er at et arrangement faktisk gir noe mer. Det handler ikke bare om et kult event, men om å ta vare på bedriftskulturen og identiteten, sier hun.
Nå gleder hun seg til en ny hverdag med «bortepartneren» sin:
– Jeg gleder meg til å jobbe med salg, komme ut og booke, og planlegge eventer med kundene. Å følge prosessen fra A til Å og se resultatene. Og så blir det fint å dele erfaringer med Håkon og lære mer om bransjen underveis, avslutter Munthe Wulfsberg.