Byråleder tar «dating»-tilnærming til rekruttering
LinkedIn er ikke Tinder, sier folk. Håkon Wåge-Lorentzen er uenig. Med en annerledes stillingsannonse har han fått overveldende respons og over 40 søknader til sitt eventbyrå, Ophelix. Nå er han klar for å gå på «dates» med de rette kandidatene.
Ophelix er et nordisk reise- og eventbyrå med over 15 års erfaring innen alt fra arrangementer og firmareiser til møter og virtuelle eventer.
Håkon Wåge-Lorentzen har alene styrt byrået gjennom alle disse årene, og beskriver seg selv som en slags «aleneforsørger» for selskapet. Nå som Ophelix har nådd de utfordrende tenåringsårene, har han innsett at det er tid for å få hjelp.
– Tenårene er en utfordrende fase, og nå er tiden inne for å finne noen å dele ansvaret med, sier han til KOM24.
Jakten på en partner til eventbyrået har han imidlertid valgt å gjøre på en litt uvanlig måte. Finn.no er byttet ut med LinkedIn – eller kanskje også Tinder?
– Jeg var fullt forberedt på at dette kunne floppe totalt, og at jeg måtte krype tilbake til Finn.no-korset, sier Wåge-Lorentzen.
Klar for å gå på «dates» med søkerne
I LinkedIn-karusellen «LinkedIn + Tinder = Sant?» kan du sveipe til høyre for å oppdage en utradisjonell stillingsannonse.
På bare én uke har innlegget hans fått over 65.000 visninger, 500 likerklikk og 200 kommentarer.
– For et lite og relativt ukjent byrå, har responsen vært langt over hva jeg hadde forventet. Det verste som kunne skjedd, var at 500 personer så innlegget uten at noen søkte. Men da hadde jeg i det minste prøvd noe nytt. Jeg ønsket å gjøre noe annerledes og samtidig vise mer av personen bak annonsen, spesielt siden dette er en så stor og viktig ansettelse, sier han.
Så langt har han mottatt over 40 søknader og ser nå fram til å begynne intervjurundene – eller «gå på date», som han kaller det, i tråd med Tinder-temaet.
– Nå sitter jeg og sorterer søknadene, og jeg gleder meg til å begynne å gå på «dates» neste uke, forteller Wåge-Lorentzen.
I sin utkårede ser han etter noen med gjennomføringsevne, drivkraft og struktur.
– Det er ikke min sterkeste side, da jeg er mer kreativ av natur. Selv om kommersiell teft er viktig, handler det aller mest om vilje – vilje til å skape og bygge noe sammen.
– Dette blir en person jeg kommer til å jobbe veldig tett med, så personlig kjemi er avgjørende. Personen må brenne for å skape gode opplevelser for kundene våre, for det er det vi gjør. Hvis viljen og kjemien er på plass, kan det fort bli en date til!
Harselerer med floskler
Wåge-Lorentzen er spesielt overrasket over den positive responsen han har fått fra HR-folk og rekrutterere.
– Jeg var litt bekymret for at noen kanskje ville reagere med: «Dette er ikke riktig måte å søke ansatte på.» Men tilbakemeldingene har utelukkende vært positive, forteller han.
Mange har rost den kreative tilnærmingen, og flere har sagt de vil bruke det som et eksempel når de diskuterer rekruttering og stillingsannonser.
– Jeg vet ikke om dette vil bli den nye standarden for alle stillinger, men jeg håper at jeg har inspirert noen, sier han.
Selv er han inspirert av Fredrik Fornes, og i sitt innlegg spør Wåge-Lorentzen om dette er hva Fornes hadde sett for seg når han snakker om hvordan fremtidens jobbannonser bør utformes.
– Jeg har tatt utgangspunkt i hans synspunkter på hva som er unødvendig. Derfor tøyser jeg litt når jeg skriver at man får en lys og trivelig arbeidsplass, med egen pult og stol. Det er selvfølgelig bare en spøk – man får jo det, men poenget mitt er å harselere med flosklene som ofte finnes i stillingsutlysningene, som Fredrik har tatt tak i.
Til KOM24 kaller Fornes dette et «strålende eksempel» på hvordan man enkelt kan få stor oppmerksomhet rundt en stillingsannonse, om man bare tør å gå litt utenfor det som er normalen.
– I stedet for å bruke tusenvis av kroner på en standard stillingsannonse på Finn, kan man heller bruke noen timer på å lage noe som skiller seg ut og dermed får en organisk rekkevidde og merkevare-effekt som nesten ikke kan måles i penger, sier han.
Personlig oppfølging til alle
Kalenderen er ryddet for at Wåge-Lorentzen skal gi alle søkere personlig oppfølging, uavhengig av om de blir aktuelle for stillingen eller ikke.
– Jeg vil røske litt tak i et problem jeg ser i rekrutteringsprosessen i dag. Jeg leser stadig om jobbsøkere som aldri får noe svar, sier han.
Han har selv tatt alle telefonsamtaler, svart på alle personlige meldinger på LinkedIn, og sørget for at alle som har sendt søknad, får et personlig svar.
– Til og med de som ikke passer til stillingen, får en begrunnelse. For meg er det viktig å gjøre ansettelsesprosessen mer menneskelig. Hvis noen bruker tid på meg, skal jeg bruke tid på dem, avslutter han.