Kassen er bunnskrapt – nå vil de ha reklame på bussene
Vestland fylkeskommune øker billettprisene og kutter i kollektivtilbudet. Nå tar politikere til orde for å reklamefinansiere bussene.
– Vi er ikke så sære i Vestland at vi ikke tåler reklame. Jeg eksponeres for reklame på fergen mellom Halhjem og Sandvikvåg. Jeg synes ikke det er særlig problematisk.
Det sier Høyres gruppeleder i Vestland fylke, Silja Ekeland Bjørkly, til Bergens Tidende.
Budsjettforslaget for 2025 er lagt fram fra Vestland fylkeskommune og det legger opp til en kraftig økning i billettprisene på kollektivtransport, både for enkeltturer og månedskort men også kraftige kutt i kollektivtilbudet.
Argumentet er at kassen er bunnskrapt.
Derfor har flere politikere den siste tiden tatt til orde for å selge reklame på bussstopp, busser, bybane, ferge og hurtigbåt.
Avisen skriver at Sporveien i Oslo fikk inn 124 millioner kroner på dette i fjor.
Bergen har tidligere gjort vedtak som sier at sentrum i byen skal være mer eller mindre reklamefritt. Men så seint som i 2015 inngikk JCDecaux og Hordaland fylkeskommune en kontrakt der man solgte reklame på busser og bybane for 6,5 millioner kroner årlig. Avtalen ble seinere stoppet.
Nå prøver man seg altså igjen, men de som styrer fylket er lunkne.
– I Bergen, der saken har vært diskutert tidligere, er mitt inntrykk at det store flertallet ikke ønsker at et offentlig tilbud skal bli forstyrret av markedsføringsangrep, sier fylkesordfører Jon Askeland (Sp), til Bergens Tidende.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no