Widerøe med morsomt markedsføringsstunt i forbindelse med at Brann jakter gull i Molde.
Widerøe med morsomt markedsføringsstunt i forbindelse med at Brann jakter gull i Molde.

Widerøe kaster seg på gull-kok i Bergen med morsom kampanje

Kaster seg på gullfeberen som herjer i Bergen.

Publisert

– Vi vet hvilken kraft som bor i Bergen når ting først tar litt fyr.

Det sier Glenn Wange, markedssjef i Widerøe til KOM24.

To runder før slutt i Eliteserien ligger Brann på førsteplass og det er fullt gullkok i Bergen.

På lørdag møter Brann Molde på bortebane i en kamp som kan bli svært avgjørende i gullstriden og over 2000 bergensere skal reise de 45 milene til Rosenes by for å få med seg kampen. 

Widerøe har kastet seg rundt og satt opp tre ekstrafly fra Bergen til Molde, men da har det oppstått en ny utfordring. Man vil jo helst fylle opp flyene motsatt vei og.

Dermed har de satt i gang en markedsføringskampanje som har skapt humring i sosiale medier.

I kampanjen spiller de på at nå kan man endelig oppleve et Bergen uten bergensere.

– Vi vet hvilke meninger folk har om bergensere, mange ser på de som brautende. Nå kom tanken med å oppleve Bergen uten bergensere, sier han.

Kampanjen er laget inhouse.

Wange sier at det for dem handler om å både bygge merkevaren Widerøe og å sette Bergen på kartet.

Grunnen til det er at det er deres største strategiske nedslagsfelt og de er det største flyselskapet på Flesland med 24 ruter. 

– Derfor er det naturlig å prøve å kapre denne happeningen her, sier han og legger ikke skjul på at det er en kommersiell mulighet for dem.

Widerøe markedsfører hardt gullflyene de har satt opp til Molde.

– Når Bergen mobiliserer på denne måten er det naturlig å henge seg på. Bergen er så viktig for oss, sier han.

Dette kommer i tillegg til de tradisjonelle kampanjene de kjører. 

Hovedbudskapet til Widerøe har i år vært at de fyller 90 år.

– Men når slike anledninger byr seg er det gøy å jobbe et sted der man snur seg rundt, sier han. 

Generelt er selskapet fornøyde med sin 90-årskampanje og det er flere 90-åringer som har flydd gratis med dem i år.

– Den har levert bra for oss og vi ligger der vi skal. Det er en solid jobb med godt forarbeid og fin leveranse, sier han og legger til at internt er de fornøyde med responsen på kampanjen.

Markedsavdelingen i selskapet består av fem personer, selv er Wange helt ny i jobben og sier han fortsatt driver og skaffer seg oversikt.

Men han sier at filosofien deres er å ha en pulsbasert tilnærming for å sikre oppmerksomhet i perioder.

– Jeg tror på å bygge merkevaren Widerøe. Det skal ikke bare være salgsutløsende kampanjer, men man skal bli kjent med merkevaren, sier han og sier at de spiller på at de er et annerledes flyselskap i kraft av flyene sine.

– Vi tror helhjertet på det å bygge merkevaren framfor det å dunke på pris, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS