Så glade blir Tonje Marie Schreiner og Giske Eggen fra Sparebanken Vest når de blir kåret til årets markedsfører.

Denne banken er kåret til Årets markedsfører

– Det som er spesielt med denne filmen er at den er hundre prosent ekte.

Publisert Sist oppdatert

(Scandic Flesland, Bergen) På torsdag ble årets markedsfører kåret i Bergen og det var Sparebanken Vest som stakk av med den gjeve prisen for deres kampanje Jenter vil mer. 

Målet med kampanjen var å sette søkelys på at mange jenter som spiller fotball vil mer enn hva omverden tror.

– Det betyr faktisk veldig mye, sier Tonje Marie Schreiner, markedsdirektør i Sparebanken Vest om å stikke av med prisen.

Hun sier de er personlig investert i kampanjen og har vært svært nervøse før torsdagens prisutdeling. 

– Vi har grugledet oss til denne dagen, sier hun.

Prisutdelingen ble gjort på MRKT Remix, som ble arrangert av Salgs- og reklameforeningen i Bergen.

I finalen sto det mellom SPV, Møllerens og Horde.

– Dette er mer enn en kampanje. Dette er blitt en bevegelse som vi ser at treffer veldig mange. Vi får henvendelser fra håndball, basketball og mange andre som kjenner seg igjen i at jenter blir undervurdert. Så det å få være her og spre dette budskapet igjen og igjen og igjen er bare det beste med å få en sånn pris, sier Giske Eggen, ansvarlig for samfunnsutbytte i Sparebanken Vest. 

Hun sier at det som er spesielt med denne filmen er at den er hundre prosent ekte.

– Disse foreldrene visste ingenting. Jentene gikk på skolen trodde de, men de spilte inn film, de viste ikke om det. Det var viktig for å få den unike, ekte følelsen. Det måtte planlegges ganske nøye, sier hun.

Eggen sier at noe av det som har truffet henne med mest er at foreldrene reagerer forskjellig.

– Men og at de er overrasket og det betyr mye for dem, sier hun.

Kampanjen fikk enorm oppmerksomhet. Men det er nesten bare tilfeldig.

For de hadde et lanseringsevent uten særlig god strategi.

De hadde invitert jentene som var med i filmen og foreldre. Det var og noen journalister der som i løpet av arrangementet viste interesse for konseptet. 

Da skjønte banken at man hadde truffet en nerve og det førte til stor medieoppmerksomhet.

Mediebudsjettet deres var på en million kroner fordelt på tre måneder. 

I det lange løpet førte det og til at Brann søkte om støtte for å få kvinnelaget og til å spille på Brann stadion. 

Nå skal de i gang med en ny undersøkelse, Jenter vil mer 2.0. for å se om de har flyttet ned på holdningsnivå og så gjør de den større. 

– Når Siv Skard fra NHH snakker med folk og klubbene nå så bruker de Jenter vil mer som synonym til jentefotball, da har vi kommet et stykke på vei. Det er veldig kult, sier Schreiner. 

– Hva har det hatt å si for merkevaren SPV?

– Vi gjøre merkevareundersøkelse konkret på det nå for å se om Jenter vil mer er etablert og om man vet hvem som står bak det og så måler vi blant våre kunder på kundetilfredshetsnivå hvordan vi tar samfunnsansvar og hvor viktig det er for dem, sier hun.

Kampanjen ble lansert høsten 2023, men skulle egentlig ha kommet ett år før. 

Først oppdaget de at de manglet nok innsikt. De trodde de hadde nok fakta i bunn men det hadde de ikke. Dermed måtte de lage en rapport på 28 sider. 

– Det tok et halvt år. Så er det mange samarbeidspartnere i prosjektet, vi måtte sørge for at alle var like investert, at alle ville det samme og alle detaljene i den kreative ideen. Så vi måtte gå flere runder til det satt, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS