![Ronnie Kristensen tror de har funnet gull med sin nye taktikk og regner med å mer en doble omsetningen sin for 2021.](https://image.kom24.no/317040.webp?imageId=317040&x=0.00&y=4.52&cropw=100.00&croph=57.12&width=708&height=405&format=jpg)
Dette firmaet gir vekk arbeid gratis: – Har gitt oss mange nye kunder
Var lei av at markedsførere som hadde et dårlig rykte på seg. Ville vise en annen side av bransjen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Dette har ikke noe med korona å gjøre i det hele tatt. Denne ideen kom vi med i mars, før koronaen slo til. Grunnen er at vi opplever at tilliten til markedsføring er helt bunnskrapt.
Det sier Ronnie Kristensen, som er daglig leder og eier av selskapet iTarget i Bergen. De driver med innholdsmarkedsføring i sosiale medier og mener de har funnet gulloppskriften for dem.
Å jobbe gratis.
En uke eller to i måneden, noen ganger i året, jobber selskapet gratis for en bedrift eller to for å få tak i nye kunder.
– Ikke fått det de har betalt for tidligere
Det de gjør er nemlig å sette sammen sitt sosiale medier team og så lager de først og fremst en ministrategi for uken. Hva skal de sette fokus på. Når det er gjort lager de en posting plan med ulik tematikk som er viktig for kunden, som de fordeler utover. Så lager de innholdet, tekstforfatting, videoinnhold og det som må til, inkludert å gjøre alt av aktivitet for kunden den uken de jobber gratis for dem.
– Det er en fin måte å komme i kontakt med mennesker på og teste kjemi, for av og til har man ikke det, sier han.
Han sier han har vært i kontakt med mange kunder som har hatt negative opplevelser med markedsføringsfolk.
– I de årene jeg har holdt på har jeg spurt kundene hva de har gjort før. Da er dessverre den historien vi får servert at de har brukt mye penger på markedsføring, men de fikk ikke det de betalte for. De følte de kastet vekk penger og da har de ikke gjort markedsføring på en stund, for de har følt seg litt lurt, sier han.
Der er her han mener gratisarbeidet kommer inn.
Kristensen kaller det hele en smart greie for bedriften sin.
– På dette viset får folk greie på det vi driver med og dette har vært viktig for veksten vår, sier han.
Og veksten har vært formidabel. I 2020 opplevde selskapet en vekst på hele 86 prosent.
– Vi har og ansatt to personer som følge av dette, der andre har vært nødt til å permittere. Så dette har vært et taktskifte for oss, sier han.
– Det høres ut som en stor risiko for dere, å jobbe gratis sånn?
– Vi har gått på få smeller. Noen har gitt feil inntrykk av hva som har vært intensjonen deres, så har de lært seg det selv og takket nei til videre samarbeid etterpå. Men stort sett har folk gode intensjoner, sier han.
– Gi mer enn du tar
– Vi har fått tak i mange store kunder på grunn av dette. Sushikjeden Isushi kom jo nettopp gjennom slik prøveuke, testet seg og såg at det funket det bra, forteller han.
Kristensen mener årsaken til suksessen handler om å fokusere på organisk vekst.
![Elisabeth Beeder er en av de fem som jobber i iTarget.](https://image.kom24.no/317042.webp?imageId=317042&x=0.00&y=9.60&cropw=100.00&croph=42.86&width=708&height=405&format=jpg)
– Det er fristende å ta over store porteføljer og få gode resultater. Men det er den organiske veksten som er det viktigste, det er det som er merkevarebygging. Når du kommer i situasjoner som med koronapandemien, da står du igjen med omdømmet du har klart å bygge opp, sier han.
Kristensen sier det handler om en kombinasjon av betalt og organisk. Men han er veldig tydelig på at en ikke hele tiden må pushe produkter man skal selge i sosiale medier.
– Gi mer enn du tar, da vil og oppfattelsen av din bedrift øke. Der ser vi mange har noe å gå på, sier han.
Selv om selskapet holder til i Bergen, sier han at de fleste av kundene holder til utenfor Bergen.
– Geografi er ikke et spørsmål. Det er en digital verden, så vi skal ha fokus på Bergen, men vi satser bredt for å ikke være snever, sier han.
Særlig på Østlandet har de mange kunder, og mange av de har de aldri møtt fysisk.
Startet bedrift med ME
– Alle prosesser vi har er digitale og vi har enda ikke møtt på en kunde som vi har kommet til kort på på det praktiske, sier han.
Kristensen mener at om produktet er godt nok, er ikke nødvendigvis geografien det de potensielle kundene vurderer først, om de blir solgt på det du kan levere til de.
iTarget ble etablert i 2015 av Kristensen og en kompis. Kristensen kom fra det han kaller en godt betalt stilling i Olav Thon-konsernet.
– Jeg har ingenting vondt å si om det, men i et stort system blir du bare en av mange. Jeg følte jeg aldri fikk realisert meg selv på noen måte, og jeg måtte til Oslo for å stige i gradene. Det var ikke aktuelt, sier han.
Derfor tenkte han hvorfor ikke gjøre noe selv. Han var opptatt av markedsføring, så det endte med at han startet sitt eget selskap.
– Det har jeg aldri angret på. Det har vært knalltøft, men litt av en opplevelse, sier han.
For å bidra til opplevelsen har Kristensen slitt med utmattelsessyndromet ME i tre år.
– Det var ganske knalltøft. 2020 var det året der ting satte seg for vår del, vi leverte et sterkt år, som vi har dratt over til 2021, forteller han.
– Vi er optimistiske for det nye året, sier han.
I 2020 endte de med en omsetning på 1,8 millioner kroner og et resultat på 200 000 kroner.
– Jeg blir skuffet om vi ikke dobler det resultatet i år. Jeg blir ok fornøyd om vi klarer 4,5 millioner i omsetning, bikker vi fem-tallet blir jeg ganske fornøyd, sier han.
Til sammenligning omsatte de for omtrent en million kroner i 2019.
P.S: I regnskapstallene til Proff.no står det at det i desember ble igangsatt en tvangsavvikling av bedriften. Kristensen sier til KOM24 at det hele skyldes en tabbe i Altinn.
– Innmelding av ny styreleder ble ikke registrert, og jamført aksjeloven så er det ikke lov å ha et AS uten styreleder. Resultatet var derfor at det ble opprettet tvangsoppløsning. Udramatisk, og dette fjernes nå i slutten av februar.