– Jeg hadde vel like stor påvirkning på å vinne kampene i Brann som jeg hadde på undervisningen i UiB

Mats skal hjelpe bergenserene å bli synlige på nett

Går fra UiB etter kort tid.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Selv om det var kort tid siden jeg sist byttet beite fra SK Brann til UiB var denne muligheten for god til å la gå fra meg nå, sier Mats Thorbjørnsen som i sommer har skiftet arbeidsgiver fra Universitetet i Bergen til Synlighet, hvor han er rådgiver og skal hjelpe kundene å lykkes på nett og ikke minst få tak i nye kunder i Bergensområdet.

– Jeg skal sammen med våre spesialister finne de rette virkemidlene og kanalene for at vi når opp, ut og fram med våre budskap, på mest mulig effektiv måte, sier han.

Gikk fra sirkus til Staten

Synlighet er representert i de største byene i Norge og Sverige og har rundt 70 ansatte, 17 av dem jobber ved kontoret i Bergen.

Thorbjørnsen har tidligere jobbet i både Sportsklubben Brann og på UiB.

– SK Brann og Universitetet i Bergen er to ytterpunkter. Jeg pleier, litt flåsete, å si at jeg gikk fra sirkus til staten. Det er store forskjeller, men samtidig har jobben og arbeidsoppgavene mine overlappet nok så mye, sier han.

I Brann handlet det om å bygge omdømme og få flest mulig til å oppleve fotball live.

– Uten at jeg selv har noen påvirkning på «produktet», sier han.

Hos UiB skulle han også bygge kjennskap og omdømme samt jobbe med studentrekruttering.

– Jeg hadde vel like stor påvirkning på å vinne kampene i Brann som jeg hadde på undervisningen i UiB, sier han.

– Content er og blir King

Med et fokus på kundeutvikling og digital strategi i en verden der rentene stiger og alt blir dyrere og folks kjøpekraft synker peker han på at kravet til rett innhold til rett tid vil være avgjørende. Særlig når det kommer til å få vanemennesker til å ta nye valg.

– Det vil igjen fordre at vi blir rågod på å sikre at vi når ut med relevant budskap til rett målgruppe. Content er og blir King, også i 2022, mener Thorbjørnsen.

Han peker på at den stadig økende strømmen av video og sosiale medier som kommunikasjonsvirkemiddel vil gjøre det vanskeligere å trenge gjennom med budskapet sitt i framtiden.

– Jeg har uansett tro på at man ikke må stoppe opp, men ha gode planer for det lange løp. Ikke bare tenke på den kortsiktige effekten, slutter han.

Powered by Labrador CMS