
Checkin satser internasjonalt: – Ser stort potensial
Checkin tar første steg ut i verden med lansering i Sverige.
– Sverige representerer et spennende vekstmarked for oss. Det er større enn Norge og har en sterk kultur for store konferanser og messer. I tillegg ser vi at Sverige ofte er tidlig ute med å utforske nye trender innen eventbransjen, noe som gjør det til et attraktivt marked for Checkin, sier Kristian Løining, CEO i Checkin, til KOM24.
Utfordringer i et nytt marked

Checkin startet med en visjon om å få orden i arrangementsøkonomien til frivillige organisasjoner.
I dag er Checkin et ledende påmeldingssystem for bedrifter og organisasjoner over hele Norge, og nå går de over til utlandet.
Løining erkjenner at det å gå inn i et nytt marked byr på utfordringer.
– Den største utfordringen er at Checkin er en ny aktør på det svenske markedet, og dermed en ukjent merkevare veldig få har hørt om, sier han.
For å bygge kjennskap deltar Checkin i disse dager på Möten&Event, Sveriges største møteplass for eventbransjen.
– Vi har gjort grundig research og ser at svenske arrangører har de samme behovene som i Norge – noe som gir oss en solid mulighet til å etablere oss, sier Løining.
Selskapets hovedmål det første året er å bli en kjent aktør i det svenske markedet.
– Innen utgangen av 2025 håper vi å ha en solid kundeportefølje på plass, sier han.
Klar for internasjonal vekst
2024 har vært et viktig år for Checkin. De har fått grønt lys fra Finanstilsynet og blitt godkjent som betalingsforetak, noe som har resultert i lanseringen av CheckinPay.
Ekspansjonen til Sverige er første steg mot en større internasjonal satsing.
– Vi ønsker først å etablere oss i Norden før vi ekspanderer videre. Med konsesjon som betalingsløsning fra Finanstilsynet, som vi fikk innvilget i september 2024, kan vi nå håndtere betalinger i flere valutaer, noe som åpner nye muligheter for videre vekst utenfor Norden for den type tjeneste, sier Løining.
Selskapet har allerede fått sin første svenske kunde – en konferansekunde som har tatt i bruk Checkin for billettsalget sitt.
– De valgte oss fremfor konkurrentene på grunn av vårt fleksible påmeldingssystem med automatisk fakturering og innebygd regnskapsløsning, som er vår edge i markedet. De så fort at dette forenkler administrasjonen for arrangørene og gir både tids- og kostnadsbesparelser, sier han.
Gir konkurransefortrinn
Løining peker på at selskapet ser et stort potensial i å tilby en løsning som kombinerer påmelding og fakturering sømløst.
– Det finnes flere påmeldingsløsninger tilgjengelig på det svenske markedet, men det som virkelig skiller Checkin ut fra konkurrentene, er vårt innebygde fakturerings- og regnskapssystem i kombinasjon med et fleksibelt påmeldingssystem, sier han.
Checkin retter seg mot arrangører av komplekse arrangementer, gjerne B2B, der deltakerregistrering krever avanserte skjemaer og fakturering er en viktig del av prosessen.
– Med Checkin kan bedrifter enkelt sende fakturaer og automatisere regnskapsføringen, noe som sparer arrangørene og regnskapsavdelingene for tid og administrasjon etter arrangementet. Det er her vi ser stort potensial, sier han.