
Han startet med en blogg – nå påvirker han eventbransjen verden over
Det begynte med en blogg og et ønske om å dele innsikt. Nå er Julius Solaris en av verdens ledende stemmer innen eventbransjen.
(Oslo): Julius Solaris er en internasjonalt anerkjent ekspert innen eventbransjen, kjent for sin innsikt i eventteknologi, markedsføring og trender.
Nylig var han i Oslo for å dele av sine erfaringer.
Han er grunnlegger av konsulentselskapet Boldpush og har i over 20 år hjulpet arrangører med å skape engasjerende og suksessfulle arrangementer gjennom innovasjon og strategisk tenkning.
Men veien dit startet beskjedent – med en blogg og et ønske om å dele innsikt.
– Jeg begynte veldig tidlig med å arrangere eventer sammen med venner. Rett etter universitetet jobbet jeg med farmasøytiske konferanser, men det var først da jeg tok en MBA i Australia at ting virkelig begynte å skje, forteller Solaris til KOM24.
Startet med en blogg – ble en global stemme
For 20 år siden var blogger den store trenden, og Solaris ville starte sin egen. Problemet var bare at han ikke visste hva han skulle skrive om.
– Det eneste jeg kunne noe om var eventer. Så jeg startet en blogg om det. Jeg har alltid hatt en trang til å kommunisere, og det ble inngangsbilletten min til bransjen.
I dag regnes han som en av verdens ledende eksperter, men han har aldri vært en typisk eventplanlegger.
– Jeg har faktisk ikke arrangert så mange eventer selv. Jeg har alltid vært mer en mediekommentator og analysert hvordan teknologi og sosiale medier påvirker bransjen, sier han.
Solaris har også grunnlagt EventMB, som han solgte til Skift i 2019, og Showthemes, solgt i 2018. Han har jobbet for teknologiselskaper som Swapcard og Hopin, og hans analyser og rapporter har gjort ham til en av bransjens mest innflytelsesrike stemmer.
– Bare gjør det!
Som erfaren entreprenør har Solaris klare råd til dem som vil starte noe eget – enten i eventbransjen eller andre felt.
– Det finnes massevis av gode podkaster, kurs og råd der ute. Fantastisk! Men til syvende og sist handler det om én ting: Bare gjør det! Mange bruker altfor mye tid på å planlegge og gruble. Kom deg ut og prøv.
Han trekker fram bokselegenden Mike Tyson for å understreke poenget:
– Tyson sa at «alle har en plan til de får et slag i ansiktet». Jo raskere du prøver, feiler og lærer, jo bedre.
Og Solaris har selv prøvd – og lyktes. Over 300 000 eventplanleggere har lastet ned hans rapporter, og mer enn 50 000 har deltatt på arrangementene hans. Han har vært hovedtaler på konferanser i 12 land og har formidlet innsikt til over 200 000 deltakere.
Jakten på det ultimate eventet
Når en av verdens fremste eventeksperter blir spurt om hvilke arrangementer som inspirerer ham mest, nøler han.
– Det kommer helt an på. Det er vanskelig å si hva som er det beste eventet jeg har vært på.
Likevel har han noen favoritter.
– Jeg liker eventer som utvikler seg og blir noe mer enn det de opprinnelig var ment å være. South By Southwest er et godt eksempel. Det startet som en film- og musikkfestival, men har vokst til å inkludere business, teknologi og kreativitet. Jeg elsker den typen utvikling.
Han fascineres også av det han kaller «intense events» fra motiverende personer.
– Å delta på et Tony Robbins-event er en ekstrem opplevelse. Det varer i 12 timer uten pauser, og folk går til og med på glødende kull. Det er ikke det beste eventet jeg har vært på, men det er utrolig interessant å se hvordan de bygger opp energi og engasjement i salen.
– Eventfolk jobber hardt – kanskje for hardt
Det Solaris liker best med eventbransjen, er menneskene som jobber i den.
– Over hele verden møter jeg folk som brenner for å skape gode opplevelser. De er vennlige, lidenskapelige og elsker å koble mennesker sammen. Men det er også en bakside: De jobber ekstremt hardt, og mange brenner seg ut.
Han mener pandemien gjorde situasjonen enda verre.
– Under pandemien følte ikke eventarrangører seg beskyttet. De mistet mye. Derfor er det viktig at vi nå tar vare på folkene i bransjen.
Til tross for økt digitalisering er Solaris sikker på at behovet for fysiske møter ikke vil forsvinne.
– Jo mer vi lever på nettet, desto sterkere blir behovet for å møtes fysisk. Mange har hatt digitale relasjoner i årevis uten å ha møttes i virkeligheten. Når de endelig møtes, er det en utrolig sterk opplevelse.
Nå er Solaris på sitt tredje år med Boldpush, hvor han bygger det han kaller en «hær av eventstrateger».
– Vi utvikler den neste generasjonen eventeksperter, som bruker eventer strategisk for å skape forretningsverdi og koble mennesker. Det er der fokuset mitt ligger nå, avslutter han.