![Andreas Bjørnstad har all grunn til å smile – ikke bare stakk han av med både gull og bronse under Den store kommunikasjonsprisen, han fylte også 40 år samme dag.](https://image.kom24.no/793719.webp?imageId=793719&x=0.00&y=14.25&cropw=100.00&croph=85.75&width=720&height=411&format=jpg)
Kåret til Årets kommunikasjonsleder: – En pris for hele laget
Andreas Bjørnstad stakk av med gjeveste prisen – og sikret seg en ekstra grunn til å feire da Kreftforeningen tok bronse.
(Røverstaden, Oslo): – Det første jeg følte var glede, men også en stor ydmykhet overfor laget jeg er en del av, sier Andreas Bjørnstad, direktør for politikk, kommunikasjon og marked i Kreftforeningen.
Han gikk til topps i kategorien Årets kommunikasjonsleder under Den store kommunikasjonsprisen. Kreftforeningen kunne også feire bronse i kategorien Årets beste kommunikasjonsavdeling (offentlig/ideell sektor).
Laget bak suksessen
– Denne prisen handler om resultatene man oppnår som leder, men de skapes av hele organisasjonen – og ikke minst kommunikasjonsavdelingen. Jobben gjøres jo egentlig av andre enn meg, sier Bjørnstad til KOM24.
Han trekker fram engasjementet i organisasjonen som en avgjørende faktor.
– Jeg er utrolig ydmyk overfor laget vårt. De som hver dag møter på jobb med et engasjement jeg aldri har sett maken til. De står på, og den stå-på-viljen inspirerer meg, sier han.
Han beskriver også teamet sitt som et sterkt fagmiljø med høy integritet.
– De diskuterer, utfordrer og krangler – oppover, nedover og sidelengs – for å finne de beste løsningene for kommunikasjonsarbeidet vårt, sier han.
Gir resultater
Bjørnstad peker også på pasientene og de pårørende som en sentral del av Kreftforeningens kommunikasjonsarbeid.
– Hver dag står mennesker i store livskriser fram og deler sin historie for at andre skal få det bedre. Det gjør meg både ydmyk og dypt imponert, sier han.
Juryen trekker fram at Bjørnstad har brukt kommunikasjon som et strategisk virkemiddel for å oppnå rekordresultater.
– Kreftforeningens mål er at færre skal få kreft, at flere skal overleve, og at de som rammes skal få best mulig livskvalitet. For å nå disse målene bruker vi kommunikasjon som et viktig verktøy, forklarer han.
Han forteller at Kreftforeningen har samlet politisk kommunikasjon, markedskommunikasjon og formålskommunikasjon i tverrfaglige team for å styrke gjennomslagskraften.
– Det har gitt resultater i alle områder, sier han.
Lytt til fagfolk
På spørsmål om hva som kjennetegner en god kommunikasjonsleder, er Bjørnstad tydelig.
– Man må være utålmodig på fremdrift og utvikling, men først og fremst må man lytte til dyktige fagfolk. De som kan faget må få riktige rammer og et tydelig handlingsrom, sier han.
Han trekker også fram betydningen av støtte fra toppledelsen.
– For at jeg skal lykkes som leder, må jeg ha gode rammevilkår. Det betyr tilgang på ressurser, folk og kapasitet til å gjøre en skikkelig kraftjobb. Generalsekretæren i Kreftforeningen (Ingrid Stenstadvold Ross, journ.anm.), har virkelig forstått dette. Hun vet at gode rammevilkår er avgjørende for effektiv kommunikasjon – og hun satser på det, sier han.
Dobbel feiring for 40-årsjubilanten
Dagen ble ekstra spesiell for Bjørnstad – ikke bare vant han en av kveldens gjeveste priser, han fylte også 40 år samme dag.
– Jeg skal feire med gjengen fra Kreftforeningen i kveld, og i morgen samles hele avdelingen for å markere at vi har blitt anerkjent for den jobben vi gjør, sier han.
Med gull i Årets kommunikasjonsleder og bronse for kommunikasjonsavdelingen ble det en stor kveld for Kreftforeningen.