Dette sier kommunikasjonsutdanningene om søkertallene
Søkertallene har økt flere steder.
KOM24 la tidligere ut tall for årets opptak til diverse kommunikasjons- og markedsføringslinjer. Vi har vært i kontakt med de mest populære linjene for å høre hvilken vei søkertallene går, hvorvidt de er fornøyde med søkermengden, og om det ligger noen planer for å utvide tilbudet i fremtiden.
OsloMet
OsloMets medier og kommunikasjonslinje, både på årsstudium og bachelornivå, er desidert den mest populære, og vanskeligste, å få plass på.
– Vi er glade for at studentene er interessert i utdanningen vår, og tar det som et tegn på at vi har lagd et tilbud som treffer mange. Samtidig ser vi selvsagt at mange kvalifiserte søkere ikke får opptak på det studiet de ønsker seg, skriver prorektor for utdanning ved OsloMet, Silje Fekjær, i en e-post til KOM24.
De siste fem årene har de opplevd en dupp i antall kvalifiserte førstevalgsøkere, men har opplevd et lite hopp i år.
OsloMet har 12 planlagte studieplasser på årsstudium, og 50 på bachelor.
– Hvor mange vi skal ta opp er en avveiing hvor vi både har lyst til å gi et godt tilbud til kvalifiserte søkere, men også må ha et blikk på arbeidsmarkedet deres i etterkant og ikke minst på om vi har ressurser nok til å følge opp de studentene vi tar inn, skriver Fekjær på spørsmål om de planlegger å utvide tilbudet i fremtiden.
UiO
UiO på sin side tar inn et større antall søkere til deres medier og kommunikasjonslinje, og har 40 planlagte studieplasser på årsstudium, og 70 på bachelor.
– Vi er ok fornøyd med søkertallene. Vi er glade for å se at det er stor interesse for fagområdet medier og kommunikasjon. Det viktigste for oss er å fylle plassene med motiverte søkere, som har interesse for faget og som vil gjennomføre studiet, skriver instituttleder for medier og kommunikasjon, Kjetil Rødje.
Han oppgir at søkertallene har vært stabile de siste årene.
– Når det gjelder antall studieplasser, så er det korte svaret at det ikke er noen planer på kort sikt om å utvide tilbudet.
UiB
UiB har 58 planlagte studieplasser for bachelor, og 20 for årsstudium til deres medier og kommunikasjonslinje.
Antall søkere til bachelorprogrammet har økt.
– Det er en økning i søkere til dette programmet. Dette er vi selvsagt glade for, men ettersom ressurser fordeles gjennom studieplasser er vi avhengige av tilføring av studieplasser for å øke tilbudet, skriver visedekan og professor ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Kristine Jørgensen.
Søkere til årsstudium har variert noe.
– Vi venter på detaljer fra departementet angående ny finansieringsordning for sektoren før vi kan svare på om tilbudet vil kunne økes i fremtiden, legger Jørgensen til.
Privatskoler
KOM24 har også vært i kontakt med BI og Kristiania.
Mona Kristin Solvoll, førsteamanuensis ved institutt for kommunikasjon og kultur ved BI, svarer:
– Vi tar imot studenter utover den etablerte fristen til Samordna Opptak, slik at vi ikke kan kommentere konkrete tall før august/september. Vi er imidlertid fornøyde med søkertallene så langt.
Kristiania kan røpe at de så langt har fått 84 søkere til bachelor i PR og kommunikasjon til årets opptak.
– Det er en økning på 20 prosent sammenlignet med 2022 og det er vi godt fornøyd med. Samtidig ønsker vi på sikt å ligge over 100 søkere i året som var nivået vi var på før pandemien, sier leder for Institutt for kommunikasjon, Ketil Raknes.
Søkertallene til master i strategisk kommunikasjon har ifølge Raknes opplevd en liten nedgang, hvor de har gått fra 87 til 78 søkere i år.
– Samtidig er det flere studenter som har sagt ja til endelig studieplass sammenlignet med i fjor så vi ender opp med rundt 25 studenter som starter på masteren i år. Her har vi også som langsiktig mål å ligge over 100 søkere i året som var nivået vi hadde før pandemien.