Mekonomen tolker bil med Trigger i ny kampanje
Mekonomen, kjent for sitt fengende slagord, ønsket nå å fornye seg gjennom en stor kampanje i samarbeid med Trigger, som er den første kampanjen på årevis.
Å forklare hva som er galt med bilen kan være utfordrende, spesielt når ordene ikke strekker til.
Mange gruer seg til å besøke verkstedet og føler ofte på en mistillit, fordi de ikke har kunnskapen til å vite hva summen kommer på – akkurat som med tannlegebesøk.
Målet med kampanjen? Å vinne tilbake kundenes tillit og gjøre det enkelt å dra på service med bilen.
Se filmene lenger ned i saken.
– Mekonomen er uten tvil en av de største og mest anerkjente verkstedkjedene i Norge, med nesten 300 verksteder landet rundt. Men kjennskap alene er ikke nok – vi har et ansvar for å styrke tilliten til en bransje som ofte sliter med nettopp dette, sier Jan Erik Pedersen i Mekonomen, i en pressemelding.
– Ved å fokusere på noe mange bileiere kan relatere til, som rare og støyende lyder fra bilen, har vi truffet en nerve. Det er heller ingen hemmelighet at det sjelden er gøy å bruke penger på verkstedtjenester, noe som gjør terskelen enda høyere for å faktisk ta turen til verkstedet, legger han til.
Siden samarbeidet mellom Mekonomen og Trigger ble kjent i februar, har det vært iherdig jobbing med høstens kampanje, som viser hvordan Mekonomen-mekanikere kan «diagnostisere» biler bare ved å lytte til lydene de lager.
Gjennom innsiktsarbeid og ekte kundebeskrivelser, kom det tydelig fram at mange føler seg misforstått når de prøvde å forklare problemer med bilen sin til en mekaniker.
Og med dette som bakteppe, ble Mekonomens mekanikere utfordret til å stille en «diagnose» av bilen kun basert på lydene de hørte – med imponerende resultater.
Kreatørene i Trigger har hatt en spennende utfordring. Resultatet ble et digitalt filmunivers der mekanikerne på kreativt vis tolket og demonstrerte billyder.
– Det viste seg at det ikke bare var oss kreatører som ikke snakket bilspråk; dette er faktisk en ganske vanlig språkbarriere mange opplever i møte med bilmekanikere. Vi fant ut at de fleste tyr til lydbeskrivelser som «klunk-klunk» og «skrap skrap» når man ikke helt vet hvordan man skal forklare problemet, sier kreatørene bak kampanjen, Hanna Sætre og Fredrik Juul, og fortsetter:
– Samtidig som vi elsket sjarmen i dette språkuniverset, både i annonsering og radio, ville vi også gi oppmerksomhet til de menneskene som kan faget og bevise at det er noen som faktisk snakker flytende bil – nemlig bilmekanikere. Vi håper folk føler seg tryggere og mer forstått i sitt neste møte med bilmekanikere.
Pedersen i Mekonomen sier videre at de sammen med Trigger har utviklet en kampanje som illustrerer hvordan deres mekanikere forstår bilens «språk» – selv når kundene ikke gjør det.
– Mekonomen er tross alt kjent for å gjøre billivet enklere. Men hvordan vi faktisk gjør det har ikke blitt tydelig formidlet før denne kampanjen, avslutter han.
Kampanjen rulles i disse dager ut på radio og digitale kanaler som Snapchat, TikTok, YouTube og Meta.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no