Slik jobber de for å få fotballstjernene til Norge
Scandsports støter på flere utfordringer når de steller i stand idrettsarrangement med store profiler.
– Denne sommeren er spesielt krevende, fordi det har vært både EM og Copa América. Da blir klubbene og spillerne litt mindre tilgjengelige, sier Bjørn Takle Friis til KOM24.
Han er managing partner i Scandsports, som blant annet sto bak showkampen mellom Rosenborg og Manchester United i Trondheim mandag 15. juli.
11. august arrangerer de også kampen mellom Juventus og Atlético Madrid på Ullevi i Göteborg.
– Det er en kabal som skal gå opp for å få til disse kampene. Men dette er første gang vi har fått god tid til å planlegge før sommeren, sier Friis.
Scandsports ble startet i juni i 2023. De eies av Bridge Advise, som også er på eiersiden i First House. Friis omtaler de som et sports management-selskap, som i tillegg til arrangementer driver med rådgivning innenfor idrett.
Blandede følelser
Denne uken fikk et fullsatt Lerkendal se Rosenborg slå Manchester United 1–0 etter en scoring på overtid.
Den engelske storklubben manglet derimot flere av sine største stjerner, nettopp på grunn av de store mesterskapene som har foregått denne sommeren.
– At de kom med en begrenset spillertropp, var vi helt åpne om i forkant. Men alt av publikum som jeg har snakket med, var kjempefornøyd. Norske United-supportere møtte opp utenfor hotellet og stadion for å møte heltene sine, sier Friis.
Men alle var ikke like begeistret. I forkant av oppgjøret varslet Rosenborgs supporterklubb, Kjernen, at de ville boikotte kampen.
De frykter blant annet at slike kamper skal gå på bekostning av interessen for Rosenborg og norsk fotball generelt.
– Det vil alltid være slik. Noen vil alltid være misfornøyde med at det spilles showkamper. Jeg tror det er viktig for alle de unge som skal rekrutteres inn i fotballen at det kommer stjerner på besøk. Også tror jeg det er gøy for RBK-spillerne å få spille mot United, sier Friis.
Til Japan
Scandsports er fortsatt i en etableringsfase, og Friis opplyser at de antageligvis ikke vil gå i pluss i år.
– Det er ikke mye penger i det foreløpig. Det er veldig mye jobb, men ekstremt gøy å bygge dette opp. Går det bra i år, går vi kanskje i null eller tjener noen kroner. Men vi er ikke i nærheten av noe millionoverskudd enda.
I tillegg til kampen i Göteborg, arrangerer de også to kamper i Japan denne sommeren.
Begge involverer Newcastle United, og den ene kampen er mot Urawa Red Diamonds, som ledes av norske Per-Mathias Høgmo. Planen var egentlig å vente med å ta virksomheten ut av Skandinavia.
– Vi hadde ikke tenkt å gjøre det så tidlig. Men vi reiste flere ganger til Newcastle og møtte de som jobber i klubben, også passet det slik. Da måtte vi bare gripe muligheten.
Tenker framover
Og nettopp det å reise fremhever Friis som noe av nøkkelen i det de holder på med. Forholdet til klubbene må pleies, og det gjøres best ved å møte toppene fysisk.
– Det finnes mange promotører som ringer ned de store klubbene. Kanskje starter de med å si at de har en arena de kan spille på. Vi jobber mye mer langsiktig, og holder kontakten med dem hele året. Vi blir kjent med strukturen i klubben deres og hva de trenger.
Når det gjelder kamper i Norge, har de også tett dialog med supporterklubbene. Både Manchester United og Liverpool har norske klubber med tusenvis av medlemmer.
– Det er viktig for oss å ha dialog med dem. Samtidig vil vi også jobbe for å få et bedre forhold til supporterklubbene til norske lag. Det er jo også flere der som i tillegg har et favorittlag i England, sier Friis.
Store deler av promoteringen gjør seg selv når engelske lag besøker Norge. Før kampen på Ullevi, eller før tennis-oppgjøret mellom Casper Ruud og danske Holger Rune i Asker i november, må de legge ned en større innsats.
– Ruud har mange fans, men tennis er fortsatt mer nisje i Norge. Det selger seg ikke selv på samme måte som United og Liverpool.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no