Morgenstern med Kjerkol-stunt
Da det på fredag ble klart at statsministeren måtte be nok en minister om å ta sin hatt og gå, kastet Morgenstern og JCDecaux seg rundt.
På fredag var det pressekonferanse. Statsminister Jonas Gahr Støre sparket Ingvild Kjerkol ut av regjeringen, etter hun ble felt for fusk.
Mandag møtte reisende en liten hilsen fra PowerOffice, signert Morgenstern, på Stortinget stasjon.
Sånn Gahr nu dagan!
Statsministerens styrkeprøve
– Stuntet på Stortinget stasjon er et resultat av et plutselig innfall, men statsministerens pressekonferanse på fredag føyer seg jo inn i en rekke av uheldige omstendigheter. Vi syntes at utfordringene Jonas Gahr Støre har hatt med mange av sine ministere, er et godt eksempel på at det er «krevende å være sjef», sier kreatør-teamet Bjørnar Buxrud og Torkild Jarnholt til KOM24.
Markedssjef hos PowerOffice, Johanne Mosti Borøy, sier at dette er et uttak med referanse til deres nyeste reklamekonsept «Har du to minutter?».
– Vårt budskap handler om at det er krevende å være sjef, og da er det bra å ha et regnskapssystem som er befriende enkelt, sier hun.
Reklamefilmene foregår på en arbeidsplass der sjefen må forholde seg til medarbeidere som gjør hverdagen hennes en smule utfordrende.
– I så måte er det vel få sjefer som har hatt et mer krevende år enn statsministeren, så da det på fredag ble klart at han måtte be nok en minister om å ta sin hatt og gå, dukket ideen om å knytte konseptet til virkeligheten opp, sier kreatørene og fortsetter:
– Vi foreslo ideen for kunden, og tok deretter kontakt med Stian i JCDecaux som alltid er parat til å kaste seg rundt.
– Vi liker humor
Så langt har Morgenstern bare fått positive reaksjoner, både på konseptet og stuntet.
– Det er tydeligvis mange som har et forhold til at det er krevende å være sjef, og hvordan begrepet «to minutter» brukes på arbeidsplasser, sier Buxrud og Jarnholt.
– Hvilken rolle tror dere humor spiller i å kommunisere mer alvorlige temaer i reklamebransjen?
– Vi liker humor, og mener det er et bra virkemiddel når målet er å få oppmerksomhet. Når det er sagt, tror vi ikke humor passer til alt. I tilfellet PowerOffice har vi gjennom flere år spilt på humor, noe som har gitt kunden god effekt, avslutter kreatør-teamet.
Markedssjefen hos PowerOffice sier at selskapet er kjent for å lage humoristiske reklamekonsepter rettet mot B2B-segmentet.
– Vi syntes det var morsomt at kreatørene i Morgenstern raskt kastet seg rundt etter fredagens pressekonferanse, avslutter Borøy.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no