Satte verdensrekord i kosting, snart er hun some-ansvarlig i Unicef
Mariell Midtbø Bøyum tar over ansvaret for sosiale medier i Unicef.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Jeg gleder meg til å starte i den nye jobben. Jeg har et stort hjerte for humanitært arbeid og har lenge ønsket å jobbe i en organisasjon som UNICEF, sier Mariell Midtbø Bøyum til KOM24.
Hun synes arbeidet de gjør for barn over hele verden er viktig, og ser frem til å kommunisere dette ut til folk.
Forlater fra helsesektoren
– Dette er drømmejobben. UNICEF jobber for å nå hvert barn i tide, og det skal bli givende å kunne bruke min kompetanse i en slik organisasjon.
Midtbø Bøyum fra Førde, har en bachelor i PR, kommunikasjon og media fra Høgskulen i Volda, i tillegg har hun et svennebrev i mediegrafikerfaget. Hun forlater stillingen som kommunikasjonsrådgiver og designer i Sykehusapotekene HF.
– Jeg har vært gjennom en utrolig bratt læringskurve i helsesektoren, og har hatt mye frihet og tillit i denne stillingen. Jeg forlater en arbeidsplass der jeg har hatt muligheten til å utvikle meg faglig og sitter igjen med mange fine erfaringer.
Hun stiller med erfaring fra SoMe, videreutvikling av visuelle profiler og materiell, filmproduksjon og design av trykksaker. Hun har også jobbet som nettredaktør og med intern og ekstern kommunikasjon.
– Jeg er vant til å jobbe tett med andre avdelinger, tverrfaglig og i fagavdelinger. Dette er kompetanse jeg tror blir en stor fordel å ta med til UNICEF. Jeg er vant til å håndtere flere ulike prosjekt og saker samtidig, og tror evnen til å omstille seg raskt vil være en annen stor fordel.
Etterlater seg et godt utgangspunkt
Etter to år i Sykehusapotekene HF føler hun seg godt integrert i arbeidsprosessene i helseforetaket og synes det er trist å forlate arbeidsplassen.
– Jeg tror jeg har bidratt til å skape en økt forståelse for at visuelt uttrykk er viktig, og håper jeg har etterlatt et godt utgangspunkt som Sykehusapotekene HF kan bygge videre på.
Hun starter i den nye jobben i UNICEF i november, og gleder seg først og fremst til å lære mer om barns rettigheter, samt møte nye kollegaer.
– Både kollegaer i Norge og de som jobber med det samme for UNICEF i andre land. Jeg elsker å bygge på kunnskap og kompetanse, og ser frem til å dykke ned i de ulike prosjektene UNICEF arbeider med i forskjellige land. Det blir svært spennende å tre inn i en ny bransje og lære mer om humanitært arbeid og hvordan det fungerer i praksis.
Midtbø Bøyum skal sette sitt eget preg på kommunikasjonen eksternt i organisasjonens SoMe-kanaler, og bidra til at flere får vite om arbeidet de gjør.
– Det kan nok også være en fordel at jeg er ny, spesielt når man skal formidle noe som er tungt og komplisert. Er det noe jeg ikke skjønner, tenker jeg at da er det også andre som ikke skjønner det. Dette blir nok min innfallsvinkel i formidlingen av viktige og store budskap.
Verdensmester i kosting
1. november trer hun inn i stillingen, og er klar for at det blir mye nytt å sette seg inn i.
– Det blir en helt annen måte å formidle på enn i helsesektoren som jeg kommer fra nå, slik at det blir nok en bratt læringskurve å bli kjent med målgruppen og hva følgerne til UNICEF Norge responderer på i sosiale medier.
Midtbø Bøyums tar med seg arbeiderfaring fra Bøyum Design, Kikkut og Leger Uten Grenser. Sammen med byrået Kikkut satt hun verdensrekord i kosting for Rusken i 2018.
– Dette er det kuleste prosjektet jeg har vært med på, som vi også vant HSMAI-pris for beste event og integrert markedsføring året etter.
Verdenrekorden endte på 5159 mennesker som kostet på samme område. Verdensrekordforsøket var både en takk til oslo-skolene for innsatsen i Skolerusken og en markering av Oslo som miljøhovedstad i 2019.