Steffen Aabel jobbet mye med idrettsutøveren Salum Kashafali under sin tid i Sponsor Insight. Nå tar han fart på sin nye rolle hos Tine, en av Norges største og mest betydnigsfulle merkevarebyggere.

Ny brand manager i Tine: – Skal utfordre Q-Meieriene

Tine henter Steffen Aabel for å riste sjokolademelk-markedet.

Publisert

Steffen Aabel, tidligere tilknyttet Sponsor Insight, har nylig inntatt rollen som Brand Manager hos Tine. 

– Det er fristende å jobbe med én merkevare over tid. Tine er enorm og har produkter som berører livene til folk fra morgen til kveld, hverdag og fest, sier han til KOM24.

Skal utfordre Q

Han har allerede begynt å utforske hvordan han kan styrke Tines merkevarer ytterligere, spesielt med tanke på Litago, som feirer sitt 30-årsjubileum neste år. 

– Da får jeg gå ut ifra at jeg er en lekende og morsom type, som kan jobbe med sjokolademelk, sier han. 

Tines utfordring er tydelig – å utfordre konkurrenten, Q-Meieriet, som har blitt kåret til Norges beste sjokolademelk i smakstester i over ti år. 

 – Q har hatt den posisjonen i mange år, så det er jo ikke noen tvil om at det tenner en gnist i meg for å utfordre den, fortsetter han. 

Vil bidra til det grønne skiftet

Han går inn i det han kaller for en «matriseorganisasjon» hos Tine, som han beskriver som en utfordrende, men lærerik opplevelse.

– Her er det bare å lære seg å kjenne folk, systemet og alt mulig. Det er ikke noen tvil om at jeg gleder meg til en dag hvor jeg er helt selvgående. I den grad man noensinne blir det, sier han. 

Men Aabels overgang er ikke bare et skifte av selskaper, det er også en mulighet for ham å fokusere på miljø og bærekraft igjen. 

Han har jobbet med bærekraftsinitiativer i Norges Friidrettsforbund, og ser fram til å bidra til det grønne skiftet i Tine. 

Utskjelte korker

– Det er ingen tvil om at jeg engasjerer meg veldig for bærekraft. Vi vurderer alltid hvordan vi kan forbedre oss på alle nivåer, fra våre leverandører til våre kunder. Vi ser på alt fra dyrevelferd til mer miljøvennlig emballasje som kan lettere resirkuleres, sier Aabel. 

– Det er jo selvfølgelig vinn-vinn for absolutt alle parter. Hvis vi kan lage billigere emballasje som også forbrukere synes er enkelt å bruke, så er det jo fantastisk, fortsetter han. 

Aabel uttrykker imidlertid lettelse over at han ikke har noe å gjøre med «den nye» og utskjelte korken som henger fast på flaska. 

– Jeg har ikke ansvaret for noen produkter med den nye korken enda, men det er jo en ting som har vært en snakkis i gangene her – hvor folk overholde ikke skjønner hva EU har holdt på med, sier han og fortsetter: 

– Men når det er sagt har vi vært opptatt av å komme i gang med arbeidet tidlig, for å sikre en best mulig løsning. Vi lever av naturen, og heier på all innovasjon som kan redusere omfanget av plastavfall i naturen, og som kommer miljøet til gode.

Powered by Labrador CMS