TikTok til KOM24: – Branded Mission vil revolusjonere betalt annonsering
Liv Sandberg i TikTok mener den nye tjenesten åpner opp for kreativitet fra hele verden, og håper TikTok blir å se blant løvene i Cannes Lions.
Denne artikkelen er over to år gammel.
(CANNES): – TikTok handler om kreativitet og glede – det er det hele plattform bygger på, og Cannes Lions feirer nettopp dette. Derfor føles det veldig naturlig for oss å være til stede, forteller Managing Director, Global Business Solutions, for TikTok Nordics, Liv Sandberg, til KOM24.
Vi møter henne i Cannes hvor hun skal være resten av uken for å hente inspirasjon og se hva den kreative bransjen har produsert gjennom pandemien. Og håpet er at TikTok på sikt inntar en kategori i Cannes Lions.
– Det hadde vært fantastisk, for vi ser at stadig flere merkevarer utforsker og etablerer seg på TikTok. Dette er en plattform hvor man ikke behøver å være så polert, men sammen med de mer tradisjonelle uttakene, kan skape enda større rekkevidde for kampanjer.
Hun beskriver dette som TikToks største utfordring og mulighet akkurat nå.
– Vi ønsker å kunne inspirere byråer og kunder til å produsere for vår plattform, og jeg tror de store ideene med noen få grep kunne blitt formidlet godt på TikTok.
Kan vise seg fra en mindre seriøs side
Hun mener det er få justeringer som skal til for å gjøre uttak og kampanjer TikTok-vennlige.
– Nå er ikke jeg en kreatør, men plattformen er kjent for å skape raske trender, og har vist flere ganger at innholdet som fungerer beste her er lite polert, lekent og kreativt. På TikTok handler det stort sett om å være relevant og rask, og legge på lyd. Det er det viktigste hjelpemiddelet som kan gi fart på en video eller deler av en kampanjefilm.
Skal man lykkes på plattformen, må man forstå plattformen.
– Og da må man være på TikTok. Og der må man være raskt fordi trendene også endrer seg raskt. Men vi ser at TikTok er en mulighet for mange merkevarer å kommunisere på en annen måte enn de normalt sett gjør i tradisjonell merkevarebygging. Dette er en fin mulighet til å vise seg fram fra en mindre seriøs side, samtidig som man kan kommuniserer viktige budskap.
I mai kom nyheten om tidenes første TikTok Awards. Prisutdelingen vil avholdes som en nordisk konkurranse, hvor vinnerne går videre til den europeiske konkurransen, EU Grand Prix Awards, som arrangeres i London i november.
– Dette er en konkurranse som skal løfte og feire TikTok kampanjer fra hele Norden og Europa. Og kanskje vil den bidra til at TikTok blir langt mer synlig som en markedsføringsplattform for merkevarer.
Vil løfte kreativitet til et nytt nivå
Til høsten lanserer plattformen Branded Mission. Det er ikke bestemt når denne kommer til Norden, men Sandberg mener dette vil revolusjonere betalt annonsering.
– Det forandrer totalt hvordan varemerker kan jobbe med kreatører, og åpner opp for kreative samarbeid i hele verden. Vi tror dette kommer til å revolusjonere betalt annonsering og løfte kreativiteten til et helt nytt nivå.
I appen vil merkevarer kunne arrangere en brief med et maksantall for deltakere, som konkurrerer om å lage den beste Tiktok-en til oppdragsgiver. Etter fristen velger man selv hvilken løsning man ønsker, og kreatøren betales.
– Og dette åpner for at alle, absolutt alle kan produsere innhold for kjente merkevarer. Alt skjer i appen og digitalt, og er en enkel prosess som gir deg kraften av kreatører globalt.
TikTok ble lansert i Norden for halvannet år siden, og har kontor i Stockholm. Planen er et Oslo-kontor innen 2023.
– Det er en viktig strategisk satsing for oss å komme tettere på det nordiske og norske markedet. Mange tenker at Norden er ett, men vi er ulike land som har ulike behov og forutsetninger, og det ønsker vi å være en del av.