Mette Fossum sier at 2023 var et år der de bygget kompetanse, utviklet tjenester og rekrutterte.
Mette Fossum sier at 2023 var et år der de bygget kompetanse, utviklet tjenester og rekrutterte.

Bærekraftsbyrå taper penger

– En investering i vekst. 

Publisert Sist oppdatert

– Det vil bli et enda større fokus på bærekraft, det ser man på antall stillingsannonser med ordet bærekraft i seg. Vi ser det er mange som vil ha en helhetlig tjeneste, med kartlegging og å bygge strategier, rapportering og lage bærekraftsrapporter i tråd med regelverk. Så det ser veldig lyst ut.

Det sier Mette Fossum i Sustainability til KOM24.

Regnskapstallene deres er nå klare og de viser at byrået tapte penger i sitt andre driftsår.

Det har noen hovedforklaringer, mener Fossum.

– Vi tjente penger i 2022. I 2023 var det en bevist strategi på å investere i vekst, kompetanseheving, rekruttering og å utvide tjenestespekteret for å være godt rusta for det som kommer, sier hun.

Sustainability økte inntektene med 2,5 millioner kroner i fjor og stoppet på 15,8 millioner kroner. 

Byråinntekten endte på 13,1 millioner kroner, som er en vekst på to millioner kroner.

Men driftsresultatet viser et underskudd på 451 000 kroner, mer enn en million kroner svakere enn året før. 

– Vi er fortsatt i en oppstartsfase i et marked som er i en rivende utvikling. Det skjer mye på vårt område, særlig på regulering fra EU med det nye rapporteringsdirektivet CSRD, så kundene er veldig opptatt av hvordan de kan oppdatere seg, og jobbe for å etterkomme kravene, sier hun.

Der mener hun de har en fordel med erfarne rådgivere som har praktisk erfaring fra strategisk bærekraftsarbeid i store virksomheter, og ekspertise på bærekraftsrapportering.

Fossum sier de lever greit med å tape penger i 2023.

– 2023 var et år der vi har investert i kompetanseheving, utvikling av tjenester og rekruttering. I tillegg var det et år med økonomiske nedgangstider. Vi har sterke eiere som vil satse på bærekraft, så jeg har ingen bekymringer rundt det, sier hun.

Hovedeieren av selskapet er Bridge Advise, som og er inne på eiersiden av blant andre First House. 

Selskapet har vært preget av en til tider høy turn over. Fra høsten av er de ni ansatte, i tillegg til eksterne samarbeidspartnere. I fjor ansatte de fire nye, samtidig som tre ansatte sluttet. Slik var og bildet i det første driftsåret. 

Fossum bekrefter at det ikke er lett å rekruttere i markedet. Det er et relativt nytt fag og de som har lengst erfaring sitter gjerne på stillinger høyt oppe i store konsern og har omfattende porteføljer. 

– Vi skal tilby det beste til våre kunder, da må vi være ganske nøye på hvem som jobber for oss, sier hun.

Derfor gjør de som konkurrentene og rekrutterer rett fra skolebenken, for å sikre seg de folkene de vil ha.

– Det er mange unge som har stor interesse for bærekraft og et genuint ønske om å jobbe med det, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS