Marit Dorothea Bjørnstad begynner nå som senior kommunikasjonsrådgiver i Bufdir og skal dyrke sin interesse for internkommunikasjon.
Marit Dorothea Bjørnstad begynner nå som senior kommunikasjonsrådgiver i Bufdir og skal dyrke sin interesse for internkommunikasjon.

Marit skal dyrke sin interesse for intern­kommunikasjon i ny jobb

Synes det er gøy å vise hvor viktig internkommunikasjon kan være. 

Publisert Sist oppdatert

– Jeg har fått gjøre mye spennende og forskjellig i Utdanningsdirektoratet, men etter ni år er det på tide å teste noe nytt. 

Det sier Marit Dorothea Bjørnstad til KOM24.

Hun har nylig gått fra Utdanningsdirektoratet for å bli senior kommunikasjonsrådgiver i Bufdir.

– Jeg la merke til stillingen fra Bufdir fordi den viste at de prioriterer internkommunikasjon og kommunikasjon i endringsprosesser, sier hun.

VG-journalist

Bjørnstad drar fram at hun i tillegg vet at Bufdir har en direktør som står for åpenhet og selv bidrar veldig positivt med god internkommunikasjon.

Bjørnstad studerte i sin tid medievitenskap og jobbet noen år som journalist ved siden av, blant annet i VG. 

Men hun hadde aldri noen klar plan for å bli journalist og kaller seg selv nysgjerrig.

– Jeg var nysgjerrig på kommunikasjonsfaget og bredden i det. Det viste seg å være riktig valg for meg. 

For helt siden 2010 har hun jobbet som kommunikasjonsrådgiver, først i Skattedirektoratet og så i Utdanningsdirektoratet, med ulike oppgaver og roller. 

– De siste årene har jeg jobbet mer og mer med internkommunikasjon og organisasjonsutvikling, sier hun.

Noe av det første hun skal ta tak i i sin nye jobb, er implementering av en ny kanalstrategi for interne kanaler. 

– Jeg skal også bidra som kommunikasjonsrådgiver i interne endringsprosesser, og jeg skal være med å lage et arrangement som samler hele Bufdir, forteller hun.

Gøy

Bjørnstad mener at internkommunikasjon er en litt undervurdert og underprioritert del av kommunikasjonsoppgavene i mange organisasjoner. 

– Jeg synes det er gøy å være med å vise - med konkret arbeid - hvor viktig internkommunikasjon kan være for å nå virksomhetens mål, bygge et lag og for å få til endring. Jeg liker også å samarbeide med HR, fordi vi har overlappende mål og gjør hverandre bedre.

Hun sier at et annet moment er at det er motiverende å ha målgruppene så tett på. Det muliggjør mer direkte kommunikasjon og umiddelbar respons, særlig hvis man sammen klarer å skape en kultur der internkommunikasjonen er like mye medarbeiderdrevet som den er styrt fra toppen.

– Det siste er lettere sagt enn gjort, men det er veldig gøy å jobbe med.

Powered by Labrador CMS