Marit skal dyrke sin interesse for internkommunikasjon i ny jobb
Synes det er gøy å vise hvor viktig internkommunikasjon kan være.
– Jeg har fått gjøre mye spennende og forskjellig i Utdanningsdirektoratet, men etter ni år er det på tide å teste noe nytt.
Det sier Marit Dorothea Bjørnstad til KOM24.
Hun har nylig gått fra Utdanningsdirektoratet for å bli senior kommunikasjonsrådgiver i Bufdir.
– Jeg la merke til stillingen fra Bufdir fordi den viste at de prioriterer internkommunikasjon og kommunikasjon i endringsprosesser, sier hun.
VG-journalist
Bjørnstad drar fram at hun i tillegg vet at Bufdir har en direktør som står for åpenhet og selv bidrar veldig positivt med god internkommunikasjon.
Bjørnstad studerte i sin tid medievitenskap og jobbet noen år som journalist ved siden av, blant annet i VG.
Men hun hadde aldri noen klar plan for å bli journalist og kaller seg selv nysgjerrig.
– Jeg var nysgjerrig på kommunikasjonsfaget og bredden i det. Det viste seg å være riktig valg for meg.
For helt siden 2010 har hun jobbet som kommunikasjonsrådgiver, først i Skattedirektoratet og så i Utdanningsdirektoratet, med ulike oppgaver og roller.
– De siste årene har jeg jobbet mer og mer med internkommunikasjon og organisasjonsutvikling, sier hun.
Noe av det første hun skal ta tak i i sin nye jobb, er implementering av en ny kanalstrategi for interne kanaler.
– Jeg skal også bidra som kommunikasjonsrådgiver i interne endringsprosesser, og jeg skal være med å lage et arrangement som samler hele Bufdir, forteller hun.
Gøy
Bjørnstad mener at internkommunikasjon er en litt undervurdert og underprioritert del av kommunikasjonsoppgavene i mange organisasjoner.
– Jeg synes det er gøy å være med å vise - med konkret arbeid - hvor viktig internkommunikasjon kan være for å nå virksomhetens mål, bygge et lag og for å få til endring. Jeg liker også å samarbeide med HR, fordi vi har overlappende mål og gjør hverandre bedre.
Hun sier at et annet moment er at det er motiverende å ha målgruppene så tett på. Det muliggjør mer direkte kommunikasjon og umiddelbar respons, særlig hvis man sammen klarer å skape en kultur der internkommunikasjonen er like mye medarbeiderdrevet som den er styrt fra toppen.
– Det siste er lettere sagt enn gjort, men det er veldig gøy å jobbe med.