Harald Eide-Fredriksen, forhandlingsdirektør i dentsu (med mediebyråene Carat, dentsu X og iProspect), og Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen, presenterer Mediebarometeret.
Harald Eide-Fredriksen, forhandlingsdirektør i dentsu (med mediebyråene Carat, dentsu X og iProspect), og Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen, presenterer Mediebarometeret.

Reklamemarkedet til værs i vinter – har økt med 270 mill.

Påsken flyttet seg til april og vipps ble vinteren mye bedre. 

Publisert Sist oppdatert

– Vi gleder oss over en sterk inngang på året og at den positive utviklingen fortsetter, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen, i en pressemelding.

Harald Eide-Fredriksen, forhandlingsdirektør i dentsu, kommenterer utviklingen og påpeker at påskens plassering i fjor påvirker sammenligningsgrunnlaget:

– I lys av den senere tidens uro i verdensøkonomien er det gledelig å se så sterke tall – både for mars isolert og for kvartalet samlet. Samtidig må vi være oppmerksomme på at påsken i fjor falt i mars, noe som gjør at tallene kan fremstå noe mer positive enn de kanskje er. Ser vi på utviklingen sammenlignet med 2023, hvor påsken også var i april, er veksten på mer moderate 5 prosent, sier Eide-Fredriksen.

TV med fin vekst

TV-omsetningen økte med 16,6 prosent i 1. kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor.

– TV er en av kanalene med størst vekst i mars. Det skyldes nok delvis at man sammenligner med en svak måned i 2024. Sammenlignet med 2023 er utviklingen mer flat. Likevel ser vi en positiv trend, særlig drevet av økte digitale seertall og høyere kontaktpriser på strømmeproduktene, sier Eide-Fredriksen.

Utendørsannonsering er vinneren

Utendørsannonsering har vokst med hele 36,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Digitale medier følger tett etter TV og utendørs, med en økning på 10,3 prosent.

– Vinnerne så langt i år er utendørs, men også digitale kanaler gjør det godt. For de digitale er det særlig digital video og sosiale medier som drar snittet opp. Influenser marketing har også høy prosentvis vekst, selv om volumene fortsatt er relativt små, sier Eide-Fredriksen. 

Sosiale medier og søk utgjør 17,5 prosent av den totale andelen

Andelen «sosiale medier» og «søk» i Mediebarometeret utgjør til sammen 17,5 prosent av totalomsetningen i 1. kvartal 2025.

– Dette tallet er mye lavere enn det som har blitt diskutert i bransjen de siste dagene. Det viser at profesjonelle rådgivere og deres annonsører verdsetter norske mediehus mer, mens små annonsører foretrekker de store plattformene, spesielt gjennom selvbetjeningsløsninger. Dette gir et viktig perspektiv i debatten om hvordan reklamepengene fordeles, sier Eide-Fredriksen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS