Jarle Thalberg, forhandlingsdirektør i GroupM (mediebyråene
EssenceMediacom, Wavemaker og Mindshare), og Camilla Gåre, daglig leder i
Mediebyråforeningen, presenterer Mediebarometeret.
Jarle Thalberg, forhandlingsdirektør i GroupM (mediebyråene EssenceMediacom, Wavemaker og Mindshare), og Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen, presenterer Mediebarometeret.

Medieinvesteringene har økt med 100 millioner i 2025

Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser en oppgang på 7,5 prosent i medieinvesteringene så langt i 2025, sammenlignet med samme periode i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Det melder Mediebyråforeningen i en pressemelding. 

– Dette er en svært positiv utvikling og gir oss en god start på året. Etter en krevende inngang på fjoråret er det oppløftende å se at vi nå er i en positiv trend, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen.

Mediebyråforeningen frigir noen vurderinger knyttet til utviklingen i enkelte mediegrupper:

– Vi understreker at vi relanserte Mediebarometeret høsten 2024, så den prosentvise økningen/nedgangen er basert på nytt tallmateriale. Dette grunnet at flere mediebyråer enn tidligere rapporterer tall, noe som gir et mer komplett bilde av markedet, sier Gåre.

Jarle Thalberg, forhandlingsdirektør i GroupM, kommenterer starten på året og peker på at veksten er i tråd med forventningene:

– Året har startet veldig sterkt, og det er som forventet etter en svak inngang på fjoråret. En økning på 7,5 prosent de første månedene gir en solid start. 2024 ble betydelig bedre utover året, så det forventes at veksten vil avta noe fremover. Likevel er dette en veldig god start på 2025, og alt tyder på at vi vil se videre vekst gjennom året, sier Thalberg. 

Utendørsannonsering har hatt en markant vekst på 32,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

– Utendørs har hatt en ekstremt sterk start på året. Det skyldes både at utendørs gjør det veldig bra generelt og at vi ser at de tar en stadig større andel av annonsørenes medieinvesteringer. At veksten er så høy som 32,6 prosent skyldes nok delvis effekten av Sporveiskontrakten som ble skiftet fra Clear Channel til JCDecaux i fjor, og at det nå er kommet på plass, sier Thalberg.

TV har også hatt en god start på året med en vekst på 5 prosent.

– TV har kommet godt i gang i år, og det er også inntrykket fra TV-kanalene selv. De melder om sterke seertall og særlig god vekst på Play-kanalene, som TV 2 Play, Max og Viaplay. Det er et sterkt tegn på at TV fortsetter å være en viktig kanal for annonsører, sier Thalberg.

Digitale medier vokser med 8,1 prosent – noe høyere enn totalmarkedets vekst på 7,5 prosent.

– Digitale medier har hatt en sterk start på året med 8,1 prosent vekst. Det er litt høyere enn totalmarkedet, men det er som forventet siden digitale medier er en så stor del av totalen, forklarer Thalberg.

GroupM har en prognose på 5 prosent vekst i digitale medier for året, og forventer at de digitale kanalene vil fortsette å vokse noe mer enn totalmarkedet.

– GroupM tror denne trenden vil fortsette utover året, og vi forventer at digitale medier vil vokse litt mer enn totalmarkedet og ta ytterligere markedsandeler, sier Thalberg.

Radio er den eneste mediekanalen som viser nedgang så langt i år.

– Radio har hatt noen veldig gode år med sterk vekst, så det er ikke overraskende at det nå skjer en liten korreksjon. Det er forventet at radio vil hente seg inn utover året og ende med positiv vekst for året som helhet, sier Thalberg.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS