Gary Vanderhill, forhandlingsdirektør i IPG Mediabrands (med mediebyråene UM og Initiative), og Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen, presenterer Mediebarometeret.

Medieomsetningen så langt ligger foran fjoråret

Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser en samlet oppgang i 1. tertial sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

Publisert Sist oppdatert

– Den totale reklameomsetningen som går via mediebyråer er nå i takt med fjoråret, og akkumulert så er det en fremgang på 1,6 % sammenlignet med samme periode i fjor. Men vi vil understreker at det er for tidlig å trekke noen konklusjoner om at markedet har frisknet til basert på disse tallene, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen i en pressemelding.

Forhandlingsdirektør for IPG Mediabrands, Gary Vanderhill, sier dette om de fire første månedene:

– Det er gledelig å se positive tall i april etter et svakere 1.kvartal preget av en del usikkerhet og forsiktighet. Når det er sagt, var april 2024 uten påske og med to ekstra arbeidsdager sammenlignet med april i fjor, et bidrag til positive tall. Det er en sunn etterspørsel i markedet og vi ser forsiktig og optimistisk fremover. 

Flere mediekategorier med økning

Lydreklame kan vise til en omsetningsøkning på over 37 millioner sammenlignet med samme periode i 2023. Det er en oppgang på 22,4 %. 

Radio har en oppgang 16,2 %, og det utgjør over 25 millioner. 

Podkast viser fortsatt en dobling fra samme periode i fjor, nærmere bestemt på 103,2 %. 

Denne mediekategorien har en økning på over 12 millioner kroner.

– Den positive trenden forsetter for lydreklame. Utviklingen av det digitale produkter har gitt flere ben å stå på, og den bidrar til en kostnadseffektiv høy dekning på tvers av befolkningen. Markedet har også kommet ordentlig i gang med å utnytte podkast i mediemiksen, sier Gary Vanderhill.

Utendørsreklame viser en økning på 7,5 %. Dette er en økning på over 16 millioner kroner fra samme periode i fjor. 

Kino viser en forsiktig økning på 3,5 %, noe som betyr nærmere 2 millioner kroner.

– Utendørs kom sterkt tilbake i april, og ligger nå foran rekordåret 2023. Kino har også hentet seg inn etter et svakere 1.kvartal. Det skjer til tross for noe svakere billettsalg. Vi opplever høy etterspørsel i det andre kvartalet, og ikke minst inn mot sommerens filmer, fortsetter Gary Vanderhill fra IPG Mediabrands.

Digitale medier har en fremgang på 1,9 %, som er en økning i medieomsetning på over 25 millioner kroner. 

Sosiale medier har en økning på over 18 millioner, og video en økning på nærmere 26 millioner. 

Influenser -markedsføring kan vise til en økning på nærmere 4 millioner. Mediegruppene med nedgang er display (- 2,5 %) og søk (- 4,6 %).

Noen med tilbakegang

TV-omsetningen viser etter fire måneder en marginal tilbakegang på 0,5 %, og ligger nå på omtrent samme nivå som fjoråret.

– Sammenlignet med 2023, der 1.kvartal startet positivt mens 2. kvartal var noe tregere, har TV-markedet startet svakere i år. Nå er det derimot forventet noe bedre tall ut første halvår og inn i sommeren med OL. Utfordringene fortsetter med fallende seertall på de kommersielle kanalene, og annonsørene må supplere med andre kanaler for å nå målgruppene sine, sier Gary Vanderhill.

Når det gjelder printmedier og DM fortsetter den negative trenden. Omsetningen via disse kanalene er redusert med over 39 millioner fra samme periode i fjor, hvor DM står for en nedgang på over 20 millioner (ned 13,1 %).

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS