Camilla Gåre i Mediebyråforeningen sier de ikke vil dele for mange tall gratis lenger.

Derfor holder Mediebyråforeningen oktober-tallene «hemmelige»

Vil ikke dele med hvem som helst. 

Publisert

Torsdag kom de månedlige tallene fra Mediebyråforeningen, som viser medieomsetningen via mediebyråene.

Til nå i år er den omsetningen på 8,1 milliarder kroner, noe som er en forbedring på rundt 100 millioner kroner i løpet av årets første ti måneder, sammenlignet med 2023.

I pressemeldingen melder Mediebyråforeningen om en pen vekst og den er på 2,2 prosent til nå i 2024, i et år med både fotball-EM og OL.

Men de vil ikke lenger dele tallene for hver måned, som de gjorde før relanseringen av Mediebarometeret. 

Forrige gang Mediebyråforeningen delte tall, etter at september var ferdig, kunne de melde om en vekst på 3,9 prosent til nå i år. 

Dermed har det vært en nedgang i tallene for oktober isolert. 

Men de tallene vil ikke Mediebyråforeningen dele med andre enn dem som betaler for det. 

– Vi har fått tilbakemelding om at det er dumt å offentliggjøre alt, sier daglig leder i Mediebyråforeningen Camilla Gåre, til KOM24. 

Hun utdyper og peker på at tidligere har Mediebyråforeningen delt omsetningen i de ulike mediekanalene, men disse tallene skal fremover være forbeholdt kunder som betaler for rapporten. 

– Vi kommer ikke til å frigi alle tall etter relansering av Mediebarometeret. Vi vil fortsette å frigi noen hovedtall hver måned, men hvilke tall som frigis til markedet fra måned til måned vil variere. Det er mulig for publisister å kjøpe seg tilgang til tallene for internt bruk, sier hun.

Hun bekrefter og at det har vært en nedgang i tallene for oktober isolert.

– Etter årets ni første måneder var oppgangen på 3,9 prosent. Det var etter en september med flere salgsdager som gjorde sitt til at september-tallene ble høyere på bekostning av oktober-omsetningen, sier hun og peker på at september i år bestod av fem mandager. 

Dermed kommer noe av oktoberomsetningen på septembertallene. 

Dermed er ikke nedgangen i oktober reell, mener hun.

– Man må se på tallene akkumulert for hele året, sier hun.

Omsetningen isolert sett for oktober endte på 810 millioner kroner, om man sammenligner tallene for september og oktober, som Mediebyråforeningen har delt med pressen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS