Trading Director Gary Vanderhill I IPG Mediabrands og daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen har tallene for årets 10 første måneder klare.
Trading Director Gary Vanderhill I IPG Mediabrands og daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen har tallene for årets 10 første måneder klare.

Medieinvesteringene fortsetter i pluss

Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser en oppgang på 2,2 prosent etter årets 10 første måneder. Men tallene for oktober deler de ikke. 

Publisert Sist oppdatert

Det melder Mediebyråforeningen i en pressemelding. 

Medieomsetningen via mediebyråene landet på drøye 8,1 milliarder kroner etter 10 måneder mot snaue 8,0 milliarder på samme tid i fjor, og da etter justeringer med nytt mediebarometer. 

Det nye mediebarometeret inkluderer tall fra flere mediebyråer enn tidligere. I tillegg fordeles omsetningen på totalt 22 ulike bransjekategorier.

– Selve beregningsmodellen gjør sitt til at tallenes verdi er høyere og viktigere for en større helhet av måneder enn en isolert måned. Derfor gir tallene langt større mening for 10 måneders utvikling enn for måneden oktober isolert sett, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen.

Trading Director Gary Vanderhill I IPG Mediabrands følger både det norske og det nordiske annonsørmarkedet.

– Vi ser at annonseomsetningen i Norge er mer på offensiven – og vi ser at Norge er i tråd med snittet i Norden for øvrig. Annonsørene i Norge virker som de har troen på bedre tider, og de vet at investeringer i markedsføring gir resultater, sier Gary Vanderhill, Trading Director i IPG Mediabrands.

– Også norske selskaper var mer forsiktige når det gjelder reklameinvesteringer på starten av dette året. Denne høsten har vist mer positive takter. Jeg tror året som helhet vil ende på et solid pluss når vi skal oppsummere 2024, sier Gary Vanderhill.

Gary Vanderhill gleder seg over en sterk høst i det norske annonsørmarkedet.

– Vi ser en sterk vekst i flere kanaler denne høsten. Ikke minst er det god fart i det digitale markedets mange virkemidler og kanaler. Den digitale kategorien er jo også den desidert største – og da hjelper det for totalomsetningen at det investeres godt i ulike digitale flater, sier Gary Vanderhill.

Blant kanalene som vokser aller mest er kino. Etter årets 10 første måneder var veksten til kino som mediekanal på 17,9 prosent.

– Vi ser at noen kanaler kan vise til en ekstra høy vekst i år. Blant dem er kino. Kanalen er på offensiven igjen etter noen tøffe pandemi-år. Totalt ser vi en vekst i 11 kategorier, mens vi har en reduksjon i 6 mediekategorier. Vi ser også store forskjeller og spennende utvikling innen ulike bransjekategorier. Dette er tall som går mer i dybden på hovedtallene i rapporten, sier Gary Vanderhill.

Tidligere har Mediebarometeret kun vist medieomsetning på mediekategorinivå. Nå viser Mediebarometeret også omsetningstall på mediekjøp for de ulike mediekanalene på bransjenivå.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

 

Powered by Labrador CMS