Pål Machulla mottar årets hederspris
– Det er gledelig å få denne anerkjennelsen, samtidig som jeg blir litt satt ut, sier prisvinneren.
(Månefisken, Oslo): For sitt arbeid med å gjøre generativ AI og markedsteknologi tilgjengelig og forståelig for hele bransjen, mottok Pål Machulla årets hederspris under MarTech Awards 2024.
– Denne prisen hedrer en person eller organisasjon som har hatt en ekstraordinær innflytelse i bransjen vår, uttalte juryen under utdelingen.
Machulla, som leder praksisen Experience Design hos Merkle, ble løftet fram som en pioner innen markedsteknologi og generativ AI.
Selv sier Machulla at han er både takknemlig og ydmyk over å bli hedret.
– Det er gledelig å få denne anerkjennelsen, samtidig som jeg blir litt satt ut. Det er så mange flinke mennesker i bransjen. Jeg er ydmyk og takknemlig, sier han rett etter prisutdelingen.
Inspirerer bredt
Juryen roste hans evne til å identifisere fremtidens teknologitrender og inspirere et bredt publikum gjennom pedagogisk formidling.
Machulla, som har holdt en rekke foredrag på ANFO-scenen og hos andre aktører, peker selv på sin kombinasjon av teknisk og kreativ bakgrunn som en viktig faktor i formidlingen.
– Jeg har programmeringsbakgrunn, samtidig som jeg lenge har jobbet på den kreative siden. Denne kombinasjonen gjør at jeg kan bryte ned komplekse teknologier og presentere dem på en forståelig måte, forklarer han.
Han legger til at det å dele kunnskap er en viktig del av hans arbeid.
– Jo mer jeg deler, jo mer fokus får teknologien, og det skaper nye muligheter.
Generativ AI endrer spillereglene
Når det kommer til generativ AI, er Machulla tydelig på at teknologien vil endre bransjen fundamentalt.
– Det er ikke til å stikke under stol at AI kommer til å snu alt opp ned. Repetitive, kognitive oppgaver og kjedelig produksjon vil nok bli tatt helt over av AI, forteller han.
Han ser dette som en mulighet for mennesker til å løfte seg til et nytt nivå.
– Det handler om hvordan vi kan bruke teknologien til å frigjøre oss fra rutinearbeid og heller fokusere på det som virkelig skaper verdi. Det blir vår oppgave å løfte oss opp og ta arbeidet til et nytt nivå, sier han.
Machulla peker på at bransjen står overfor utfordringer med å bygge tillit til teknologi og data.
– Vi ser allerede nå at mange sitter på låste plattformer og mangler trygghet i hvordan dataene deres kan forvaltes. Dette er en økende trend. Men når denne tryggheten er på plass, vil vi oppleve en eksplosjon av kreativitet – fra merkevarebygging til personalisering, sier han.
Gjennom sine foredrag har han også lært viktigheten av å tilpasse seg publikum og forenkle komplekse konsepter.
– Det er et stort sprang mellom teori og praksis. Mye handler om å forenkle og møte publikum der de er, avslutter han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no