Årets vinnere i MarTech Awards
Her er oversikten over vinnerne i ANFO MarTech Awards 2024.
(Månefisken, Oslo): Onsdag kveld var det duket for MarTech Awards i regi av ANFO.
Totalt deles det ut åtte priser innenfor kategoriene datadrevet innsikt, lojalitetsprogram, søk, årets innovasjon, årets hederspris, B2C, B2B og AI-generert innhold.
Datadrevet innsikt
Gull: UNG-milliarden – DNB.
– Gullvinneren er et fremragende eksempel på å sette data i sentrum for å forstå og støtte målgruppen på en enestående måte. Kampanjen har effektivt utnyttet innsikt for å bygge bro over utfordringer, og resultatet er intet mindre enn imponerende, lyder juryens begrunnelse.
Sølv: Datadrevet boligsalg: Slik solgte vi boliger for 90 millioner – OBOS.
– Sølvvinneren er et strålende eksempel på hvordan kvalitet fremfor kvantitet kan utnyttes i dataarbeid, lyder juryens begrunnelse.
Bronse: Jakten på en felles valuta – OneCall, EssenceMediacom og GroupM.
– Bronsevinneren viser en imponerende evne til å forvandle rådata til verdifull innsikt som driver strategiske beslutninger, lyder juryens begrunnelse.
Lojalitetsprogram
Gull: Spenning i sanntid – Norsk Rikstoto og Bas Kommunikasjon.
– Gullvinneren viser en banebrytende tilnærming til personalisering, der hver kundereise er nøye skreddersydd basert på den enkeltes handlinger og motivasjon. Jobben er et klokkeklart eksempel på hvordan teknologi og kreativitet kan skape ekte lojalitet, lyder juryens begrunnelse.
Sølv: Kreativ kommunikasjon i tradisjonelle kanaler for å engasjere en yngre målgruppe – Outland.
– Sølvvinneren viser hvordan Outland har kombinert kreativitet og teknologi for å bygge et lekent lojalitetsprogram som treffer målgruppens interesser og leverer tydelige resultater, lyder juryens begrunnelse.
Bronse: Bursdagsfilm for medlemskunder i Europris – Europris.
– Bronsevinneren er et vellykket eksempel på hvordan en merkevare kan bruke personalisering til å bygge et dypere bånd med kundene, lyder juryens begrunnelse.
Søk
Gull: Dynamisk kampanjestruktur basert på konkurransedyktig prising – Fredrik & Louisa og INEVO.
– Gull går til et case som imponerte juryen både som solid håndverk og for evnen til å tenke nytt og utnytte teknologien fullt ut. Denne kreative og strategiske løsningen gjorde også juryen nesten litt misunnelige – dette er en løsning de gjerne skulle ha tenkt på selv, lyder juryens begrunnelse.
Sølv: Profitable vekst i søk gjennom effektiv bruk av 1. partsdata & teknologi – Polarn O. Pyret og Precis Digital.
– Dette caset utmerket seg som et godt eksempel på hvordan teknologi kan løfte markedsføring til nye høyder, og derfor er dette en verdig sølvvinner, lyder juryens begrunnelse.
Bronse: Unboxing Google – en unik Google Ads løsning – Gjensidige og OMD.
– Juryen lot seg imponere av hvordan innsender utfordrer store teknologileverandører ved å skape innsikt i elementer som ellers forblir skjult, lyder juryens begrunnelse.
Årets innovasjon
Gull: Marketing Intelligence plattformen som gjør byrå smartere, raskere og mer lønnsomme – Fyr Technologies AS.
– Vinneren har demonstrert en imponerende strategisk tilnærming i sitt case ved å dekke et soleklart behov i markedet. Resultatene taler for seg selv. Innovasjonen har hatt en betydelig positiv innvirkning på brukerne, og har gjort det enklere for dem å ta informerte beslutninger. Dette har ført til økt effektivitet, bedre ressursutnyttelse og forbedrede resultater på tvers av enheter. Innovasjonen er både unik og inspirerende, lyder juryens begrunnelse.
Sølv: Farlige Mønstre – SfS BA og WAL.
– Årets sølvvinner imponerte samtlige i juryen og har virkelig skilt seg ut i kategorien. Med sitt bidrag har innsender ikke bare møtt, men overgått forventningene, og demonstrert en imponerende forståelse av målgruppens behov, og en løsning som viser teknologi og kreativitet i skjønn harmoni, lyder juryens begrunnelse.
Bronse: Jakten på en felles valuta – OneCall, EssenceMediacom og GroupM.
– Årets bronsevinner har utviklet et verktøy som har resultert i en helt ny medievaluta. Resultatene har ikke latt vente på seg og har materialisert seg i en imponerende økning i søk, i trafikk fra andre sider og ikke minst i økt salg, lyder juryens begrunnelse.
Årets hederspris
Denne prisen hedrer en person eller organisasjon som har hatt en ekstraordinær innflytelse i bransjen vår.
– Denne personen har løftet fram potensialet i generativ AI og markedsteknologi, vist hvordan teknologien kan brukes i praksis og hvordan den vil kunne endre måten vi arbeider på. Med en evne til å identifisere fremtidens teknologitrender og en visjon for hvordan teknologi kan forbedre både produktivitet og kreativitet, er vinneren en ekte pioner innen feltet, lyder juryens begrunnelse.
Årets hederspris går til Pål Machulla fra Merkle.
B2C
Gull: UNG-milliarden – DNB.
– Årets gullvinner har på snedig vis trukket til seg målgruppen ved hjelp av en introduksjonskampanje for deretter å identifisere spesifikke og individuelle forutsetninger og behov ved hjelp av teknologiske løsninger. Juryen har latt seg imponere både av teknologibruk, den kreative løsningen og resultatene. I sum har dette gjort årets vinner til en soleklar kandidat, lyder juryens begrunnelse.
Sølv: Strøm unna med iceMax – ice og Publicis Communications Norway.
– Med et imponerende innsiktsgrunnlag og solid anvendelse av første- og andrepartsdata, har årets sølvvinner i B2C-kategorien levert et case som både demonstrerer smart bruk av teknologi og innsikt, og evnet å plassere dette inn en større sammenheng ved å belyse synergiene på tvers av en bred mediemiks, lyder juryens begrunnelse.
Bronse: 11 prosent økning i bookinger med Live feed-annonser av ledige tannlegetimer – Tannfeen AS og s360.
– Bronsevinneren har ved å koble sammen informasjon fra bookingsystemet, dynamiske designmanualer og kunnskap om geografisk plassering produsert en levende, bevegelig og skreddersydd kampanje, lyder juryens begrunnelse.
B2B
Gull: Rema 1000 og Papirfly effektiviserer markedsførings- og kampanjeprosesser – Rema 1000 og Papirfly.
– Gullvinneren i B2B er et klasseeksempel på brobygging og effektivt samarbeid. Ved å forstå kompleksiteten i B2B-relasjoner, har de utviklet en løsning som kombinerer teknisk presisjon med kreativ fleksibilitet. Med et system som leverer oppdatert produktinformasjon og automatiserte prosesser for kampanjemateriell, bryter de ned barrierer for lokaltilpasset markedsføring og skaper en enhetlig, strømlinjeformet merkevareopplevelse, lyder juryens begrunnelse.
Sølv: Pizza på jobben – Domino´s Pizza Norway og Oculos AS.
– Sølvvinneren i B2B viser hvordan en innsiktsdrevet tilnærming kan løse en klassisk utfordring i bedriftsmarkedet. Gjennom smart, automatisert kommunikasjon har aktøren skapt en løsning som effektivt reaktiverer kunder og øker antall bestillingsmuligheter på en enkel og engasjerende måte, lyder juryens begrunnelse.
Bronse: Vant alle de største med merkevarebygging – SD Worx og Iteo.
– Denne B2B-kampanjen viser imponerende måloppnåelse gjennom strategisk innholdsmarkedsføring og merkevarebygging, til tross for et begrenset budsjett, lyder juryens begrunnelse.
AI-generert innhold
Gull: Škoda Blåtur – Škoda og TRY.
– Gullvinneren av kategorien er et prakteksempel på at leken bruk av AI, teknologi og kreativitet kan løse problemer for målgruppen og være merkevarebyggende. Løsningen er mer enn bare en engangskampanje; det er en helårs tjeneste som kontinuerlig knytter merkevaren til den norske utforskningslysten.
– Jobben både begeistrer og imponerer og er et foregangsbevis på hvordan AI kan brukes strategisk og kreativt for å skape varig verdi og sterke kunderelasjoner, lyder juryens begrunnelse.
Sølv: Brief-løseren: MiniMerkle – Merkle Norge og dentsu Norge.
– Sølvvinneren viser hvordan AI kan revolusjonere kampanjeproduksjon og innholdsarbeid. Løsningen er en ren produksjonsinnovasjon – et verktøy som endrer arbeidsprosesser og muliggjør håndtering av høye volum med økt effektivitet og kvalitet, lyder juryens begrunnelse.
Bronse: Bruk av AI innhold for å øke trafikken med 32 prosent – INEVO.
– Jobben er et tydelig bevis på AI’s potensial i innholdsoptimalisering og viser hvordan AI kan brukes målrettet for å nå kommersielle mål. Og for det fortjener den bronse, lyder juryens begrunnelse.