Her er årets VIXEN Awards-finalister
Det har kommet inn 236 000 stemmer på 1470 influensere. Disse kom seg helt til finalen.
– Det har vært en tøff jobb å velge ut finalister, men nå har både folket og juryene talt. Kravene som er stilt er høye, og det er gledelig å se at vi har en god miks av etablerte profiler som evner å fornye seg, men også up and-coming-navn, som det blir ekstra spennende å følge med på i tiden fremover, sier juryleder Camilla Kim Kielland.
Yrja Oftedahl, gründer, podkaster og foredragsholder, er juryleder i kategoriene «Kunnskap» og «Helse». Hun sier det er mange solide kandidater i år og at det har vært vanskelig å velge ut finalister.
– Det har vært spennende å juryere i disse kategoriene. I kategorien «Kunnskap» er det mange profiler som kommuniserer vanskelige temaer på en lettfattelig måte, som når bredt ut til folk. Her har vi alt fra tematikker om døden til juridisk rådgivning, forteller jurylederen.
Blant de som har nådd finalen er en som nylig bestemte seg for å kalle seg selv influenser, Fredrik Fornes, som er i finalen i kategorien Sterke mening. Det er en jurybestemt finalist.
Men det er og gamle travere på listene som Hanne-Lene Dahlgren som er nominert i to kategorier. Bærekraft og Business. I begge de kategoriene får hun konkurranse av Jenny Skavlan.
Det er ikke bare pene kvinner på listen over de som er i finalen. I tillegg til Fornes finner man også kandidater som Javad El Bakali, bedre kjent som @utlending.memes. Han er i finalen i både Underholdning og Stjerneskudd.
Det er svært mange som er i finalen i to kategorier. Det er også Oskar Westerlin, som er i finalen i Business og Årets Influenser.
I den kategorien møter han blant andre Helene Myhre, Isabel Raad, Sebastian Solberg og Selene Fjellvang Lie.
Faste finalister som Leah Isadora Behn og Emilie Voe Nereng finner man og på listene.
Jurygeneral Kielland sier det sier at det har blitt et tydelig skille mellom kvalitet og kvantitet i influenser-markedet.
– Det gjelder både i kreativt innhold, men også i engasjementet influenserne evner å skape blant sine følgere. Terskelen for å bli influenser er lav, gitt at alle har fri tilgang til publiseringsplattformer, og fordi det finnes mange forbilder der ute man ser opp til. Men konkurransen om å være blant de beste og mest originale er fortsatt høy – da det krever enormt med tid, kreativitet og stamina, forteller hun.
Og for å nå til topps må du ha evne til å skape engasjement gjennom egne flater.
Dag Robert Jerijervi, redaksjonssjef i Kampanje, er juryleder i kategoriene Sterke mening, Bærekraft og Business. Han er imponert over utviklingen i bransjen.
– Antall sterke meninger har økt eksponentielt i takt med veksten til TikTok. Det er nok også en trend at influensere møter en forventning hos følgerne om at de skal ta standpunkt i ulike temaer. Fellesnevneren til finalistene våre er at engasjementet de viser er ektefølt og at de klarer å bryte gjennom lydmuren og nå ut til flere enn bare sitt eget publikum, forteller han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no