Young Lions-teamet skal lære fra toppene i bransjen
Jesper og Petter er klar for tøff konkurranse i Young Lions Media og tror de har gode vinnersjanser – om de har dagen.
I år kjemper seks ulike norske Young Lions team. I klassen Media er det Jesper Urban Mikkelsen og Petter Ellingsvåg Diesen, som måler krefter i Cannes, etter at de vant den norske finalen og dermed kvalifiserte seg til juniormesterskapet i Cannes Lions.
Diesen er Search Specialist i GroupM og Mikkelsen var tidligere i EsseneMediacom, men jobber nå i mediebyrået Carat, som er en del av den globale konsulent- og byrågruppen Dentsu.
Dette er første gang duoen har vunnet Young Lions.
– Vi tror selvfølgelig at vi har mulighet til å vinne, men vi vet jo at det blir kjempetøft med mange sterke konkurrenter. Vi møter noen av de beste fra de respektive landene verden over. Det kan jo tenkes at store land som USA, Canada og Kina har gode muligheter, ettersom de er vant til å tenke stort. Men vi tror egentlig alle land kan være med å kjempe om seieren – om de har dagen.
Media-teamet har forsøkt å planlegge Cannes-uken ut ifra hvilke aktiviteter og seminarer de har mest lyst til å få med seg.
– Også har vi konkurransen som tar opp to av dagene, så vi er nødt til å planlegge rundt dette også.
I løpet av 24 timer er det nødt for å komme opp med en mediestrategi for et bestemt selskap, som deretter skal presenteres for juryen.
– Oppholdet blir en veldig lærerik opplevelse og vi ser fram til å ta med læring fra toppene i bransjen. Cannes er jo også en kjempefin by med masse å tilby – særlig under festivalsesongen.
– Bare det å komme ned hit å være en del av denne enorme bransjefestivalen er kjempegøy, og vi håper jo at vi kan få erfaringer som vi tar med oss resten av våre liv.
I Norge er det Mediebyråforeningen som holder den norske mediekonkurransen i samarbeid med CAPA.