Fra venstre: Zach Kitschke fra Canva, Manolo Arroyo fra Coca-Cola, Mie-Leng Wong fra Mondelez og ordstyrer Jim Stengel.

Markedstoppene: Disse egenskapene må markedsførere ha framover

Toppene i Coca-Cola, Canva og Mondelez delte sine tanker.

Publisert

(Cannes): Cannes Lions er denne uken og blant innslagene på programmet var en samtale mellom markedsføringstoppene i henholdsvis Coca-Cola, Mondelez og Canva.

– Jeg tror alle dere tre er enige med meg i det jeg skal si nå. Man kan hyre inn et byrå for å få hjelp med merkevaren sin, men som CMO må du likevel kjenne at det er du og ditt selskap som snakker, sa ordstyrer Jim Stengel på scenen.

Kontraster

Med seg hadde han Zach Kitschke fra Canva, Manolo Arroyo fra Coca-Cola og Mie-Leng Wong fra Mondelez.

Designplattformen Canva er elleve år gammel, mens Coca-Cola ble grunnlagt i 1886. Ulikhetene som dette byr på i markedsføringen, var noe av det som ble diskutert.

– Vi har en klar mening og oppfatning om hva vår merkevare står for, og hva vi ønsker å være. Men alt endrer seg med tiden, og jeg tror at noe av det viktigste vi gjør er å tilpasse de verdiene mens vi går, sa Arroyo om Coca-Colas arbeid på merkevare-fronten.

Han la også vekt på viktigheten av å få inn unge stemmer i teamet sitt. Disse bidrar med noe annet enn og sørger for at identiteten deres utad holder seg oppdatert.

– Mange markedsførere misforstår litt. Du kan være innovativ på alt sammen, bare det ikke berører det opprinnelige produktet ditt, sa Arroyo.

Kitschke sa seg enig i dette, og snakket om hvordan Canva forsøker å gjøre det samme med færre ressurser.

– Vi er ikke så gamle, så vi har fremdeles en slags «startup»-ånd i det vi gjør. Men jeg tror det kommer mye kult ut av det også, sa han.

Viktige egenskaper

De tre markedsførerne fikk et spørsmål fra salen som dreide seg om hvilke egenskaper markedsførere må ha framover.

Kunstig intelligens og nye strategier for hvordan man skal nå sin målgruppe er bare noen av forandringene som preger jobbene deres for tiden.

– Empati tror jeg blir svært viktig. Man må forstå kundene som man jobber for og historien til ditt eget selskap. Empati i historiefortelling blir viktig, og det å mobilisere de som jobber med merkevare rundt det, sa Mie-Leng Wong.

Zach Kitschke snakket om det å være tilpasningsdyktig.

– Det er veldig viktig å være i stand til å navigere gjennom alle endringene som kommer nå. Du kan si at man bør hyre jazzmusikere. Folk som kan det grunnleggende og har nøkkelferdighetene, men som også har evnen til å utvikle seg.

Manolo Arroyo la til at ydmykhet er en egenskap han ser på som veldig god å ha som markedsfører, spesielt i disse dager.

– Du må være nysgjerrig nok til å lære alt du trenger å vite om det som skjer og menneskene som jobber med deg. Også handler ikke markedsføring bare om hva som beveger hjertet eller hjernen vår, men også andre deler av kroppen, sa han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS