Ole Henrik Stubberud

GK dropper å reise til Cannes – dette gjør de andre byråene

Mandag braker det løs med Cannes Lions. Men det blir ikke mange norske stemmer der nede. 

Publisert

– Vi er opptatt i produksjoner som landet på disse dagene, så vi sender ingen til Cannes i år. Kunder går foran alt.

Det sier Ole Henrik Stubberud, kreativ leder i Geelmuyden Kiese, til KOM24.

Denne uken er det Cannes Lions og der nordmenn før har valfartet til den franske rivieraen, blir det i år lengre mellom de norske innslagene.

– Skyhøyt nivå

En runde KOM24 har gjort viser at de færreste norske byråene prioriterer å være til stede i Cannes i år. Også når det kommer til antall innsendte bidrag er det betraktelig færre norske kampanjer som kjemper om løver i år. 

I GK prioriterer de to jobber, som er sendt inn i flere kategorier. 

– Den globale posisjoneringsjobben for Yara som handler om at jorda faktisk har en puls som slår hvert 26. sekund. Og jobben for Arbeidstilsynet , «JÆVLA FITESJÆRRING!». Eller «FUKKIN BITSH SLUTT!» som den heter oversatt til verdensspråket, sier han.

Også i WAL, som har vokst mye de siste årene og blitt et av de største norske byråene, holder de seg hjemme på de nordlige breddegrader denne uken.

Kreativ leder Fredrik Bjørn sier de ikke har noen tradisjon for å reise ned. 

De har heller ikke noen bidrag med i konkurransen.

– Nivået er som kjent skyhøyt, og lista for innsendelse er deretter. Dersom vi har jobber vi mener er konkurransedyktige i det selskapet så er vi ikke redde for å sende de inn bredt, og ikke minst sende de krediterte på jobben ned til den franske plagen, sier Bjørn.

Han sier WAL prioriterer å dra på byråturer som har som hensikt å styrke internkulturen.

Men det betyr ikke at de ikke får med seg det som skjer i Cannes. For de bruker Love The Work hyppig.

– Gullgruve

– Både for å se jobber og for å se foredrag og paneldebatter fra festivalen. Det er en gullgruve for fag og inspirasjon, sier han.

Morgenstern reiser heller ikke sørover.

– Vår oppfatning er at det er få fra andre byråer som reiser ned i år, og produksjonsselskapene og KF lager jo egen fest her i Oslo, så da ser vi ingen grunn til å bruke tid på Cannes, sier Camilla Kim Kielland.

Hun sier de heller ikke har sendt inn noen bidrag. Det er primært på grunn av tid.

– Fristen kom litt brått på i en periode hvor vi hadde veldig mye å gjøre, så da vurderte kreatørene det dit hen at vi står over i år, selv om vi hadde jobber vi absolutt kunne sendt inn, sier hun.

TRY er kjent for å sende enorme delegasjoner til Cannes, der hele reklamebyrået har tatt turen nedover. Men selv der er det strammere tider i år. 

Egil Pay sier at de i år blir 18 stykker som tar turen nedover fra TRY. 

– Selv om det har vært et veldig bra kreativt år med mange fine jobber for TRY, må vi ta hensyn til den økonomien som er for tiden, sier Pay. 

Han sier de har sendt inn «en del» bidrag til årets konkurranse, uten å spesifisere det nærmere. 

– Vi er nok litt strengere med hva vi sender inn til hvilke konkurranser. Men vi opplever samtidig at reklamekonkurranser er blitt mye flinkere til å belønne kreativiteten som faktisk funker best. Dermed blir konkurranser som Cannes og Eurobest også viktige utstillingsvinduer og parametere på hvem som lager den smarteste og mest effektive kommunikasjonen for annonsørene, sier han.

I Publicis er de eneste som reiser nedover Andrea Hopen og Anna Gamme fra Publicis Starcom skal ned og representere Norge i Young Media Lions. Heller ikke i Atyp reiser de nedover.

– Istedenfor Cannes, ser vi i år fram til å treffe gode bransjekolleger på Kreativt Forum og produsentenes sommerfest, hos Anne på landet i Frognerparken, sier Hågen Pettersen. 

Heller ikke fra Trigger reiser de nedover, men der har de heller ikke tradisjon for å reise til Cannes. Der har de heller ikke sendt inn bidrag til årets konkurranser. 

– Kraftig økning

Heller ikke fra POL reiser man nedover, men gullvinneren fra 2022 sender inn bidrag i konkurransen i år også.

– Vi sender inn de jobbene som vi tror kan hevde seg i konkurransene, sier Therese Becke. 

I Per Høj er det Gullblyanten som er viktigst for dem, men de har i år sendt inn to bidrag til Cannes, fordelt på tre innsendelser. 

– I fjor meldte vi faktisk ikke på noen jobber, så det må jo sies å være en ganske kraftig økning, sier byråleder Håkon Fretheim.

Men de prioriterer heller ikke å reise til Frankrike. 

Det samme er stoda i både ANTI og Anorak. Men begge byråene har prioritert å sende inn bidrag. 

De har ikke tatt ned budsjettene for konkurranser.

– Vi har aldri satt et budsjett på hva vi skal bruke på konkurranse innsendelser. Det er jobbene vi har gjort som bestemmer dette. Så noen år har vi mer å sende inn enn andre år, sier Kenneth Pedersen i ANTI.

Byrågiganten Dentsu er til stede i Cannes med både cases, speakers og eget program. Men fra Norge er det ikke mange som reiser. 

– Det er to stykker, det samme som i fjor, bekrefter Paal Fure.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS