Det er langt mellom norske stemmer og norske bidrag i festivalpalasset i Cannes i år

Cannes Lions: Så mange færre bidrag kommer fra Norge i år

Norke byrå og annonsører skrur igjen kranene. Antall bidrag fra Norge stuper til Cannes Lions. 

Publisert Sist oppdatert

Denne uken er det nok en gang klart for årets Cannes Lions og kreative mennesker fra hele verden strømmer til Cannes.

Men fra Norge kommer det stadig færre til den franske rivieraen. i år er det så få at blant annet Kreativt Forum har for første gang i manns minne droppet å arrangere det tradisjonsrike shortlistpartyet i Cannes og i stedet arrangerte de en fest i Frognerparken i Oslo, som samlet 450 mennesker fra hele bransjen.

Men selv om det er krise i den norske reklamebransjen lager man fortsatt reklame.

Færre bidrag

Men det er bare mer reklame man ikke har så stor tro på og der man ikke er så kreative som man ønsker.

Samtidig sliter byråene økonomisk.

Det ser man og igjen på antall bidrag som er sendt inn i Cannes.

I år er det sendt inn 26 753 bidrag til Cannes fra hele verden, det er på nivå med fjoråret men samtidig rundt 4000 færre bidrag enn for fem år siden.

Og norske byråer ligger på samme linje.

For i 2019 sendte man inn 186 bidrag fra norske byråer. I år er det bare sendt inn 81 bidrag. 

Til sammenligning kom det inn 119 bidrag fra Norge i 2023.

Det betyr at på ett år er nedgangen på hele 32 prosent. Fra 2019 er nedgangen på heftige 56 prosent.

Norge er og det landet i Norden med færrest innsendte bidrag. Med klar margin.

– Vi sender inn de jobbene som vi tror kan hevde seg i konkurransene, og det er hovedsakelig dette som er førende for hvor mye vi bruker på prisutdelinger i løpet av et år, sier Therese Becke i Pol om hvor mye penger de bruker på å sende inn bidrag.

De sikret seg en shortlistplass på lørdag.

Søndagens shortlistbidrag fra Norge, Publicis Kitchen, sier omtrent det samme.

– Vi prioriterer hardt

– Vi prioriterer hardt når det gjelder konkurranser og hvilke jobber, og sender kun inn ting vi har tro på. Samtidig er det viktig å si at disse konkurransene er viktige på mange måter. Ikke for å vinne en award, selv om det også er hyggelig, men for å drive faget fremover, sier Publicis-sjef Peder Mittet.

Selv i byrågiganten TRY som har hatt millionbudsjett på å lage casefilmer og sende inn bidrag strammer man til. 

Det bekrefter kreativ leder Egil Pay.

– Men vi opplever samtidig at reklamekonkurranser er blitt mye flinkere til å belønne kreativiteten som faktisk funker best. Dermed blir konkurranser som Cannes og Eurobest også viktige utstillingsvinduer og parametre på hvem som lager den smarteste og mest effektive kommunikasjonen for annonsørene, sier han.

TRY har så langt sikret seg fire shortlistplasser. 

Også den nye reklamegiganten WAL sier mye det samme som alle konkurrentene sine.

Kreativ leder Fredrik Bjørn sier at budsjettet er i bunn og grunn ikke endret, det varierer fra år til år hvor mye de investerer icaseutvikling og innsendelser, basert på en edruelig vurdering av jobbene deres.

– I likhet med resten av bransjen vil vi vinne både blyanter, bier, fisker, pyramider og løver. Det er veldig gøy, og det er en viktig anerkjennelse av at jobbene holder høyt nivå i en konkurransedrevet bransje, hvor man aldri er bedre enn sin siste jobb. Men vi er veldig bevisste på at konkurranser ikke skal definere vår kreative suksess, til det er det for mange eksterne faktorer utenfor vår kontroll i disse konkurransene. Vi ser derimot på gode konkurranseresultater som en konsekvens av at vi har gjort et godt stykke arbeid, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS