Etter flere år med Capa-samarbeid om Young Lions, har Grafill besluttet å se etter andre og alternative måter de kan bidra til å løfte unge design- og illustrasjonstalenter.

Grafill har avsluttet samarbeidet med Young Lions Design

Grafill avslutter samarbeidet med Young Lions Design etter flere tilbakemeldinger om at konkurransen har blitt mer reklamerettet.

Publisert

Som KOM24 skrev i fjor høst, har Norge stått uten deltakelse i Young Lions Design siden 2021, og Grafill vurderte sin fremtidige deltakelse i konkurransen.

– Vi er i gang med en evaluering og Grafills hovedstyre skal vurdere vår deltakelse i et møte før jul. Dersom styret beslutter at Grafill skal fortsette å delta, så vil vi igjen gjøre det vi kan for å få de beste unge designerne til Young Lions i Cannes, skrev Eva Boldermo Bergan, seniorrådgiver kommunikasjon, i en e-post til KOM24

Bransjen etterlyste oppdateringer – én av dem var Svein Werner Lyngmyr, grafisk designer hos Anorak/NoA, som også foreslo endringer for å gjøre konkurransen mer relevant for unge designere.

– Jeg er egentlig bare veldig interessert i å vite hva som skjer, fordi ingen snakker om dette, sa Lyngmyr til KOM24 og understreket at det var viktig med en plattform som ikke bare anerkjenner talent, men også oppmuntrer til innovasjon og vekst.

Svein Werner Lyngmyr, grafisk designer hos Anorak/NoA, etterlyste en oppdatering på konkurarnsen.

Den gang foreslo han en «Young Lions Design 2.0» – en mer realistisk tilnærming som speiler brief-situasjonen deltakerne møter i Cannes, med en revidert versjon som kan bygge en sterkere bro mellom design og reklame.

Young Lions er en 24-timers konkurranse for unge skapere som arrangeres under Cannes Lions International Festival of Creativity, en årlig internasjonal møteplass for kreative i reklame- og kommunikasjonsbransjen.

I 2013 ble design inkludert i Young Lions, og Grafill ble deretter samarbeidspartner.

Siden den gang har Grafill sendt åtte team til Cannes, og designerne har returnert med gull, sølv, nettverk og mye verdifull erfaring.

– Etter stadig flere tilbakemeldinger fra våre deltagere om at oppgaven som skulle løses ble mer og mer reklamerettet, og at designaspektet har fått mindre plass, besluttet Grafills hovedstyre å evaluere vår deltagelse, skriver interesseorganisasjonen på sine nettsider.

Deltakerne har også gitt tilbakemelding om et ønske om å fordype seg i å løse designbriefene på en mer konseptuell og helhetlig måte enn det den stramme 24-timersrammen tillater.

– Innsiktsfasen er en viktig del av designprosessen og noe deltakerne har savnet både i arbeidet og i presentasjon av løsning, skriver Grafill videre.

Som et resultat av evalueringen har Grafill besluttet å avslutte sitt samarbeid med Young Lions Design og ser nå etter andre internasjonale konkurransealternativer som bedre kan fremme unge designere.

Grafill understreker også at de har hatt et godt samarbeid med Capa i flere år, men at behovet for å tilpasse konkurransen til designfagene er avgjørende.

– Vi skal se etter andre internasjonale konkurransealternativer som er enda bedre egnet til å fremme våre unge skapere innen designfagene, skriver de, og åpner også for innspill fra bransjen om hvilke konkurranser de bør vurdere fremover. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS