Cecilie Våge (til venstre) og Kristin Madsen i Mverdi. «Marketing for hire» er i ferd med å bli populært, også i Stavanger-området.

De sier at de har en «master i motgang». Nå satser de og ansetter flere

Mverdi spant ut fra Markedssjefene i januar i år. Nå har de knekt koden i Stavanger-området, ifølge dem selv.

Publisert Sist oppdatert

I januar i år overførte Markedssjefene AS driften av sin Stavanger-avdeling til Mverdi AS, et nyetablert konsulentselskap eid av daglig leder og gründer Kristin Madsen.

Dette var en strategisk beslutning basert på Markedssjefenes erfaringer de siste tre årene, som tilsier at at potensialet for et rendyrket «marketing for hire»-konsept fungerer godt i Oslo og Bergen, men har vært annerledes i Stavanger.

– Vi skilte lag fordi vi ville jobbe mer skreddersydd mot vår region. Konseptet fungerte ikke på samme måte her hos oss, først og fremst fordi Stavanger har en overvekt av B2B-selskaper, og mer behov for kommunikasjonstjenester. Erfaringen viste at markedet var annerledes i Rogaland enn andre steder i landet, sier daglig leder i Mverdi, Kristin Madsen.

Det var derfor naturlig for Markedssjefene å fokusere på videre satsing i Oslo og Bergen, mens Kristin Madsen fortsetter i Stavanger med et mer lokalt tilpasset tjenestetilbud gjennom selskapet Mverdi AS, lokalisert på FOMO i Sandnes.

Flere kompetansefelt

Mverdi skal bistå kunder i ulike bransjer med blant annet PR-strategi, markedsføring, krisekommunikasjon og merkevarebygging.

Nå har de nettopp ansatt Maren Tjoflåt og Erika Jewitt som konsulenter. Til høsten blir de totalt seks ansatte.

– Vi styrker oss på analysedelen og det som handler om å måle resultater. I tillegg blir vi sterkere innen PR, innholdsproduksjon og tekstproduksjon. Samtidig er det mange bedrifter som mangler en klar markedsføringsstrategi, og der skal vi også kunne bidra, sier Madsen.

Hun styrer sjappa sammen med Cecilie Våge, som er leder for PR og kommunikasjon. Snart blir hun også medeier i selskapet, opplyser Madsen.

På spørsmål om hun hadde sett for seg å være seks medarbeidere sju måneder etter oppstart, svarer hun følgende:

– Både ja og nei. Man må tørre å ta litt sjanser. Men vi har fått overraskende mange bra tilbakemeldinger fra kunder og bekjente.

Skal vokse

Cecilie Våge jobbet som kommunikasjonssjef i Easee fra 2021 til 2023, og var en del av flere hundre ansatte som ble permittert i mars 2023.

Deretter hadde hun samme rolle i Futurehome, som også måtte permittere ansatte bare ett og et halvt år etter at hun begynte.

Både Våge og Madsen sier at de har opparbeidet seg en master i motgang, noe de blant annet får bruk for når de skal rådgi andre på krisekommunikasjon.

Kristin Madsen sammen med sine to nyansatte, Maren Tjoflåt og Erika Jewitt.

– Det har vært en berg og dalbane de siste årene. Det har vært både spennende og frustrerende å se hvor forskjellig de ulike byene er når det kommer til markedsføring og kommunikasjon. I Stavanger-regionen ligger vi nok litt bakpå når det gjelder modningen. Holdningen hos mange er dessverre fortsatt at markedsføring er en utgiftspost, i stedet for en nødvendighet for vekst, sier Madsen.

Men gradvis merker de at flere blir interessert i det de driver med.

– Mange selskaper i regionen har innsett at ikke alt av ressurser trenger å være in-house, og at det er mange fordeler med en objektiv part som kan trø til med et litt annet perspektiv, sier Cecilie Våge.

Nå er målet å vokse på en kontrollert måte framover.

– Vi skal ikke vokse for fort. Vi må ha en stabil kundemasse og ønsker stabilt med ansatte. Det hender jo at konsulentene våre får tilbud om fast jobb hos kunder, for eksempel. Konsulentlivet kan være stressende, så det er viktig for oss å få de riktige folkene inn, avslutter hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS