Kjersti Borander (til venstre) og Trine Romskoug i Markedssjefene.
Kjersti Borander (til venstre) og Trine Romskoug i Markedssjefene.

Markedssjefene ti år: – Alle vil ha stabilitet. Vi har erkjent at det aldri blir slik

Kjersti Borander og Trine Romskoug startet Markedssjefene sammen. Ti år senere er de opp mot 50 ansatte.

Publisert

Markedssjefene ble startet i 2013, etter at Kjersti Borander og Trine Romskoug gjennom sine daværende jobber så et behov for «marketing for hire».

I andre bransjer blomstret konsulentvirksomheten. IT, teknologi, økonomi. Men blant markedsførere var dette mindre vanlig.

– Ting har endret seg veldig siden vi startet. Vi begynte med å leie oss selv ut, da vi så at mange selskaper enten ikke hadde en egen markedsavdeling, eller manglet betydelig kompetanse, sier Trine Romskoug til KOM24.

Spesialister

De siste ti årene har de gått fra hjemmekontor, til å bytte fra ulike kontorer i Oslo sentrum.

Nå befinner de seg på Tullinløkka, med 45 til 50 faste ansatte. Disse har ekspertise på ulike områder.

– I løpet av disse ti årene har markedsføring blitt mye mer spesialisert. Det har blitt vanskelig, om ikke umulig, for én person å bli like god innenfor alle disipliner på fagområdet vårt. Med den kompetansen vi har samlet her kan vi gi kundene våre gode og oppdaterte markedsførere, sier Romskoug.

De hadde ikke sett for seg å komme dit de er i dag.

– Vi hadde kanskje fantasert om det, men det var vanskelig å se for seg da vi startet. Nå som vi runder 10 år har vi for første gang stoppet opp og kjent litt på stoltheten, sier Kjersti Borander.

I flere bransjer

Borander fremhever at noe av det de har lyktes med, er å bygge langsiktige kundeforhold til noen viktige bedrifter.

Kundene deres befinner seg både innenfor B2B- og B2C-segmentet.

– Stadig flere ønsker påfyll av kompetanse, ikke bare midlertidig ekstra kapasitet. Det er bra for oss, for da får vi brukt det vi kan. Det er ikke realistisk at en markedsavdeling dekker alle kompetansebehov, og da er våre folk gode å ha. Noen eksempler er kommersiell spisskompetanse, merkevarekompetanse eller spesialisert digital kompetanse, sier Borander.

Store B2B-bedrifter er mer opptatt av markedsføring og merkevarebygging enn før, erfarer de.

– Før tenkte selskaper innenfor B2B mest på salg. Nå er de i større grad opptatt av å skille seg fra konkurrentene og styrke merkevaren sin, sier Borander.

I tøffe tider

Flere bransjer har det siste året vært inne i en vanskelig periode. Etterspørselen etter markedsføringstjenester blir ikke mindre i tøffe tider, mener de.

– Vi opplever ikke at det blir mindre behov, men behovet blir kanskje litt annerledes. I gode tider har du muligheten til å ta inn ekstra ressurser til å bidra i overskuddsprosjekter. I dårlige tider er du mer forsiktig med å ansette, får kanskje inn flere sykemeldinger, og trenger midlertidig hjelp i konkrete roller, sier Borander.

Selv har de kjent på nedgangen i bransjen gjennom kundene sine.

– Høsten i fjor var tøff med tanke på nysalg. Det tror jeg også andre erfarte. Beslutningene sitter litt lenger inne for kundene i dårlige tider, legger hun til.

Men ti års drift har gjort dem klare for det aller meste.

– Vi begynner å bli godt rusta for å stå sterkt, uansett hvilken vei pila peker. Pandemien hjalp oss der, og gjorde at vi ikke er så redde for svingninger lenger. Vi har blitt mye bedre til å ligge i forkant og tenke på hva vi tror kundene vil trenge. Det er avgjørende for å tilføre verdi, sier Romskoug.

– Alle vil jo ha forutsigbarhet. Men vi har vel erkjent at det aldri blir helt slik, sier Borander.

Framover

På spørsmål om hvor de befinner seg i 2033, svarer Romskoug følgende:

– Det er utrolig vanskelig å si hvor vi er om ti år. Akkurat nå jobber vi ut fra det markedet trenger nå. Inntoget av AI er én faktor som åpner mange muligheter, samtidig som det skaper uforutsigbarhet. Men at det er behov for Markedssjefene framover, det er vi hundre prosent sikre på.

Powered by Labrador CMS