I januar ble han sjef for utendørsreklamegiganten. Slik har 2020 vært for Clear Channel
– Etter den 12. mars gjenoppfant vi oss selv på flere områder.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Norgessjef Dennis Højland Nyegaard startet i sin nye jobb i Clear Channel i starten av 2020. I mars stengte landet ned på grunn av koronaviruset - og det fikk også utendørsreklamegiganten kjenne på kroppen.
Men det har ikke kun hatt negative følger kan Nyegaard fortelle KOM24.
– Omstilte oss
– Jeg startet den 16. januar på kontoret i Oslo med en plan om å skape det beste teamet innenfor mediebransjen. Vi skulle ikke bare få Clear Channel i Norge til å vokse, men forsøke å få hele utendørskategorien til å vokse i forhold til de andre kanalene, sier Nyegaard og legger til:
– Da 12. mars traff Norge måtte vi endre vår kortsiktige plan og fokuset ble å trygge kundene våre rundt å levere det vi lover. Dersom trafikken skulle gå ned på våre arenaer, lovet vi enten forlenget kampanjeperiode eller økt SOV. Vi fikk fort en god dialog med alle våre kunder og skapte sammen løsninger som matchet den usikre tiden vi opplevde i andre kvartal.
Norgessjefen sier han er «utrolig stolt» over organisasjonen, og hvor kjapt hver enkelt har tilpasset seg en mer digital arbeidsplass. Både når det gjelder arbeidet internt og arbeidet overfor kunder.
– Som leder har jeg alltid sagt at vi skal gjenoppfinne oss selv minimum en gang per år, da omgivelsene forandrer seg hele tiden. Etter den 12. mars gjenoppfant vi oss selv på flere områder og omstilte oss til den nye virkeligheten.
Han legger også til at koronasituasjonen har brakt med seg flere fordeler.
– Når så store forandringer skjer oppstår det ikke kun negative følger i en bedrift. Det har skapt en innovasjon av våre prosesser, produkter og måten vi anser vår virksomhet på. Det er en positiv utvikling som jeg ikke tror ville skjedd like raskt uten dagens situasjon.
– Styrket ut av året
– Hvordan har den siste halvdelen av dette året vært?
– Jeg blir nødt til å dele opp året i fire kvartaler. Første kvartal var tett på å være et normalt kvartal, med unntak av siste halvdel så klart, sier han og forsetter:
– Andre kvartal var helt klart kvartalet som traff oss hardest, med tanke på nedstigningen av Norge. Tredje kvartal var preget av en sommer som jeg syntes vi kom godt igjennom da flertallet var på Norgesferie. Fjerde kvartal har vært preget av bølge nummer to, men med det sagt har vi tatt med oss hva vi har lært så langt i år og kommet styrket ut av året.
Norgessjefen synes det mest interessante, når han ser på alle fire kvartaler i sin helhet, er hvor mange som ferdes på deres arenaer.
– Det er ingen hemmelighet at vi begynte å lete etter nye datakilder. Vi så på mobildata og Google data som ellers ikke er noe vi har pleid å gjøre tidligere. Vi har hatt et stort behov for å forstå hvordan befolkningen endret deres adferd og bevegelsesmønster.
Han forteller at trafikkflyten fremdeles var overraskende god, men de så at den ble sprett utover dagen fremfor de normale «peakene» i rushtrafikken.
– Vi så også et økt bevegelsesmønster i gater i boligområdene og i parker. Det var selvfølgelig områder som ble øyeblikkelig påvirket, som for eksempel på de seks største flyplassene vi er representert på.
Han oppsummerer med at tredje og fjerde kvartal har vært «overraskende positivt», med tanke på at stort sett alle deres arenaer har levert sterke trafikktall – med et par unntak.
– Perfekt samspill
KOM24 ber norgessjefen trekke frem en reklame som har blitt vist frem på en Clear Channel-skjerm dette året, som han har likt spesielt godt.
– Dette er et vanskelig spørsmål da jeg syntes våre kunder leverer mange gode kampanjer gjennom et år. Når du ber meg fremme en kampanje må det være Maarud sin lansering av Tortilla Chili Chips, svarer han.
Grunnen til at han velger denne kampanjen er fordi den viser hvor «effektfull» utendørsreklame kan være og «hvor fint den spiller sammen med de andre mediekanalene».
– Vi gjennomførte en landsdekkende kampanje fordelt på våre analoge og digitale flater. I tillegg ble det lagt til noen ekstra kreative adshel lokasjoner i Oslo sentrum hvor det kom røyk ut av adshelen for å underbygge hvor sterke chipsene er, forklarer han.
Skjermen fikk eksterm oppmerksomhet og mange forbipasserende delte de rykkende adshelene på sosiale medier.
– Fra et utendørs perspektiv et helt perfekt samspill mellom mediekanalene, sier Nyegaard om reklamen.
Bak reklamen står byråene Starcom og The Oslo Company.
– Ikke sitte å vente
– Hva er det viktigste du har lært gjennom dette året?
– Det viktigste jeg har lært gjennom 2020 er hvor viktig det er å være oppdatert på digitalisering av din bedrift. Hvis ikke vi hadde hengt med her, ville vi ikke kunne gjennomført med de resultatene vi har gjort til tross for koronasituasjonen, forteller Nyegaard.
I løpet av 48 timer fikk Clear Channel omstilt virksomheten fra å jobbe på et par lokasjoner i Norge til å arbeide på 40+ lokasjoner.
– Vi har onboardet nye medarbeidere i april, 100 prosent digitalt. Vi har samarbeidet og koordinert på tvers av Skandinavia mer en noensinne og lært hvor viktig det er å være tett på hverandre, både fra et personlig perspektiv, men også for å sikre god performance.
– Hva blir dine viktigste oppgaver i 2021?
– Min viktigste oppgave for 2021 er og ikke sitte å vente på hva som kommer til å skje. Vi i Clear Channel er bevist på at vi skal skape 2021 sammen med våre fantastiske kunder og samarbeidspartnere, avslutter han.