– Frykter maksgrensen vil føre til dårligere innhold på LinkedIn
Fredrik Fornes synes allerede at innholdet var jevnt over dårlig fra før.
Denne artikkelen er over to år gammel.
For drøyt et år siden lanserte LinkedIn stories, men i slutten av september er det slutt, for da fjernes funksjonen igjen.
– De så at det ikke ble brukt nok og at det ikke skapte særlig med engasjement. Sannsynligvis fordi løsningen var en halvgod versjon av Story-versjonene vi kjenner fra Snapchat, Facebook og Instagram, sier LinkedIn-ekspert Fredrik Fornes til KOM24.
Han synes det er kjedelig at funksjonen forsvinner, fordi det var en fin plass å dele «casual» innhold, som han kaller det.
– Samtidig er det forståelig så lenge engasjementet var så lavt, påpeker han.
Fornes ble for alvor kjent med plattformen for ett år siden, da han publiserte sin første LinkedIn post. I utgangspunktet brukte han plattformen for å styrke merkevarekjennskapen til tidligere arbeidplass. Siden har han klart å gjøre seg godt bemerket med innlegg som engasjerer svært mange.
Tidligere i år ble det kjent at han blir en del av Hubify Communication, og skal lede kommunikasjonsselskapet, der han skal hjelpe mennesker med kommunikasjon , LinkedIn, web og tekst.
Jevnt over dårlig innhold
En ny Utforsk-side er under utvikling, og den lar deg få opp en feed med innhold fra folk du enda ikke har oppdaget.
– Det er ganske likt de vi ser på Instagram og TikTok, og det er en god idé, synes jeg – for du kan fort bli lei av å se de samme folkene i feeden din hele tiden.
Noe Fornes derimot ikke er begeistret for er maksgrensen for antall tegn i poster. Grensen har nå økt fra 1300 tegn til 3000.
– Tidligere ble folk tvunget til å komme raskt til poenget, noe de ikke blir lenger. Jeg frykter innholdet nå blir enda dårligere, og lenger - nå som det omtrent er frie tøyler. Jeg synes allerede innholdet der var jevnt over dårlig fra før.
Likevel trekker han frem én fordel.
– Det er at du kan skrive poster som nærmest blir som blogginnlegg. Du slipper å knote med å presse teksten innenfor den begrensede lengden som var tillatt før, men det er samtidig er ulempe at vi ikke lenger tvinges til å komme til poenget, sier han og oppfordrer:
– Jeg håper folk husker på at målet med en tekst er at leseren skal bli ferdig med den. Belønningen er det som skjer etterpå. Så gjør det enkelt å komme dit. Du trenger ikke 3000 tegn for å si noe kraftfullt.
Forfriskende med nye funksjoner
Fornes mener et av kjennetegnene til LinkedIn har blitt å lage halvgode versjoner av det andre plattformer allerede har gjort.
– Jeg må si jeg er en smule skeptisk til at de nå jobber med en Clubhouse-variant med lydrom. Det kan hende at det ikke vil skli så mye ut i et business-miljø, men i og med at jeg har til gode å se LinkedIn komme med en knallgod versjon av andre plattformers funksjoner, har jeg ikke store forventninger.
Han synes likevel det blir veldig spennende å se hvordan det norske markedet vil ta imot et nytt Clubhouse-svar, flere måneder etter at det blaffet var over.
I tillegg er det blitt kjent at LinkedIn også jobber med en slags Marketplace for frilansere.
– Til de som kjenner til Fiverr, så blir det et lignende konsept: At frilansere kan markedsføre sine tjenester på LinkedIn, og kunder kan kjøpe, få levert og anmelde tjenestene deres direkte inne på plattformen. Jeg tenker dette er en naturlig og spennende funksjon som mange har ventet på.
Selv om han ikke er enig i alle endringen som gjøres på plattformen, synes han det er forfriskende at de kommer nye funksjoner.
– Det er det godt å se at de hele tiden forsøker å gjøre endringer som skal gjøre dem til en enda mer verdifull plattform å bruke tiden sin på.