Coop Prix legger seg helt flat etter å ha sammenlignet menstruerende kvinner med ildsprutende drager
Ekspert tror det var et PR-stunt fra handelsgiganten.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Du trenger ikke å blø for å synes at det er rart, sier Tamanna Agnihotri, programleder for NRK-serien «Mensen», til egen kanal.
NRK skriver om Coop Prix som på kvinnedagen kampanjen «Mens Club» som ga 25 prosent rabatt på mensprodukter som bind og tamponger. i Reklamemateriellet skriver de blant annet «En gang i måneden minner kanskje partneren din mer om en ildsprutende drage enn den sprudlende personen du forelska deg i? Ikke fortvil, her er rådene du trenger, og svar på det du lurer på.» Coop Prix sammenligner og menstruerende kvinner med sta esel.
– Den stereotypien med at kvinner får humørsvingninger er ikke noe man vil høre. Det er ikke alle kvinner som får det heller. Jeg blir mer trist enn sint egentlig, sier Agnihotri til egen kanal.
Hun sier at hun tror intensjonen til Coop har vært god, men at utførelsen er nedverdigende.
Høyskolelektor på Høyskolen i Kristiania, Håkon Njøten, mener det hele er er PR-stunt fra Coop Prix for å skape blest og være kontroversielle. Coop på sin side sier de prøvde å være morsomme og har laget disse rådene etter innspill fra menn som vil ha tips til hvordan de skal oppføre seg. De avviser at det var et PR-stunt.
– Teksten var humoristisk ment, men vi ser at med de reaksjonene som har kommet, så var dette skikkelig bom, sier kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen.
Coop Prix har fjernet teksten etter at NRK skrev om saken.