
Microsoft Norge velger Storm som nytt PR-byrå
Etter en omfattende pitch-runde før nyttår, har Microsoft Norge bestemt seg for at Storm blir selskapets nye PR-byrå.
Det melder Storm i en pressemelding.
Avtalen med Storm omfatter strategisk og operativ kommunikasjonsrådgivning knyttet til Microsofts satsinger i det norske markedet.
– Microsoft møter en stor interesse fra norsk næringsliv om hvordan kunstig intelligens og vår Copilot-løsning bidrar til å øke produktiviteten i hverdagen. I tillegg er sikkerhet, digital infrastruktur og skyløsninger områder hvor Microsoft spiller en sentral rolle. For å møte denne interessen er det viktig at vi kommuniserer godt og tydelig i alle våre kanaler. Jeg er veldig glad for å ha med meg Storm på laget, som trakk det lengste strået i en omfattende byrårunde før jul, sier Cornelia Bjørke-Hill, kommunikasjonsdirektør i Microsoft Norge.
Allerede står flere store teknologiselskaper, slik som Telenor og AutoStore, på den åpne kundelisten til Storm.
Byråleder Marius Parmann ser frem til å bistå Microsoft i en periode med store endringer i bruken av ny teknologi.
– Kunstig intelligens er fortsatt i en tidlig fase og kommer til å prege utviklingen i næringslivet fremover. For oss som rådgiver for bredden av norsk næringsliv, er det viktig at vi er med på denne utviklingen og forstå hvordan KI påvirker både kundenes og vår egen arbeidshverdag. Til dette er det fantastisk å få tillit fra kunder som Microsoft og andre teknologiselskaper, og vi gleder oss veldig til å skape fantastiske resultater sammen, sier Parmann.
Samarbeidet mellom Storm og Microsoft Norge er allerede i gang. Ett av prosjektene er startskuddet for et felles kompetanseløft der Microsoft, NHO og Digital Norway går sammen om å styrke KI-kunnskapen i norske bedrifter.
NHOs ferske Arbeidsmiljø- og Kompetansebarometer viser at norske bedrifter henger etter europeiske konkurrenter:
- Bare én av tre norske bedrifter har tatt i bruk KI, mens 34 prosent har ingen umiddelbare planer om å ta det i bruk
- Syv av to bedrifter mangler sentral kompetanse innen kunstig intelligens
- Kun 14 prosent av bedriftene har en strategi for hvordan de skal ta i bruk kunstig intelligens
Spesielt bransjer som byggenæringen, elektro og reiseliv henger etter når det gjelder implementering av KI-verktøy.
– Det er god grunn til å slå alarm om disse tallene. Norge begynner å henge etter land vi liker å sammenligne oss med når det gjelder KI-kunnskap. Når vi mener det blinker rødt, så er det fordi KI og annen teknologi vil ha stor betydning for konkurransekraften i næringslivet fremover. Vi kommer ikke til å bli utkonkurrert av KI, men vi blir utkonkurrert av folk som bruker KI, sier Kristine Steidel, administrerende direktør for Microsoft Norge.
Startskuddet for kompetanseløftet gikk hos NHO torsdag 27. februar, med deltakelse fra digitaliseringsminister Karianne Tung og NHO-sjef Ole Erik Almlid.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no