Vibeke Lewin
Vibeke Lewin

MENINGER:

KI på jobben er her. Nå begynner den virkelige jobben

«Hvordan kan KI gå fra spredt eksperimentering til å gjøre en forskjell for kommunikasjonsavdelingen og virksomheten? Her er hva jeg har lært etter å ha jobbet sammen med flere ledende kommunikasjonsavdelinger for å finne svar.», skriver Vibeke Lewin.

Publisert

Mange av oss eksperimenterte i fjor med private KI-verktøy mens vi ventet på at arbeidsgiveren vår skulle få på plass lisenser og retningslinjer for datasikkerhet og personvern. Microsoft og Linkedin sin årlige rapport om trender i arbeidslivet viste at tre av fire kunnskapsarbeidere bruker KI, men at mange holder det skjult. De er redde for at jobbene deres skal bli truet. Samtidig er seks av ti ledere bekymret for at bedriften deres mangler en visjon og plan for KI-implementering. 

Vi står overfor den klassiske utfordringen som gjelder all digital transformasjon: Hvordan gå fra enkeltstående eksperimenter utført av bedriftens selvlærte superbrukere til å skalere KI-bruken slik at den transformerer virksomheten og synes på bunnlinjen? 

 KI-superbrukerne har rådet grunnen

Microsoft har identifisert fire brukergrupper av KI. Ikke helt ulikt Everett Rogers’ modell for utbredelse av innovasjoner, beskriver de skeptikere, noviser, utforskere og superbrukere. Vi kjenner igjen en superbruker når vi ser hen (og du kan antakelig lukke øynene og se avdelingens superbruker for deg): 

Superbrukerne har blitt fortrolige med KI på rekordtid. De eksperimenterer aktivt og utvikler nye arbeidsmønstre der KI hjelper dem med oppgaver, som å oppsummere møter, analysere informasjon og utvikle nye ideer.

Vanlige folks tur

Vanlige ansatte kan lære av superbrukerne ved å se på det som kjennetegner dem: 

  • Superbrukerne på KI er ofte også superbrukere på andre moderne arbeidsverktøy. De startet med å bruke AI i enkle oppgaver, før de gradvis fant nye bruksområder der KI kunne gjøre en forskjell på mer kompliserte arbeidsprosesser.

  • Superbrukerne er nysgjerrige, og utvikler nye vaner som gjør at de hele tiden forbedrer prosessene litt. De fortsetter å prøve selv om ikke KI gir et perfekt svar ved første forsøk, og de tester ut nye instrukser (prompts) for å se hvordan det gir ulike resultater.

Hva er så KI i dag? I dag er det ikke et aktuelt scenario at KI vil overta jobben din, være din digitale stedfortreder i møter eller imitere innringere i din automatisk produserte podkast. Men KI kan likevel gi deg et aha-øyeblikk, når du erfarer at KI er koblet på og vevet inn i den virkelige arbeidshverdagen din. Da blir KI en reell assistent, og ikke en fremtidig avatar som skal stjele jobben din.

Fra eksperiment til bunnlinje

En forutsetning for å kunne gå fra eksperimentering til effekt på bunnlinjen, er å klare å utvide bruken fra superbrukere til å få med vanlige folk. Vi må teste oss fram og øve på de scenarioene som er mest relevant for vanlige kommunikasjonsavdelinger. Verktøyene blir mer og mer mainstream, men bedriften og toppledelsen må ha en plan for utrulling og hvordan KI skal integreres med de etablerte arbeidsverktøyene. 

Det handler om å gjøre det konkret: En av kommunikasjonsdirektørene vi har møtt har utfordret avdelingslederne sine til å gjennomføre minst ett prosjekt hvor KI er sentralt i oppgaveløsningen i løpet av året. 

Digitalt modne bedrifter som Storebrand og Microsoft støtter seg gjerne på interne ambassadører for å skalere bruken av KI-verktøyene. I tillegg til at bedriften raskt kan vise at dette lønner seg også økonomisk, er verktøyene med på å skape nye utviklingsmuligheter, ny innsikt og nye relasjoner for medarbeiderne.

Vi har sett at tre hovedeffekter av Copilot går igjen: 

  • Økt produktivitet: Raskere oppgaveløsning og mindre tid på rutineoppgaver.

  • Forbedret kvalitet: Høyere kvalitet på innhold med nye ideer og forslag.

  • Redusert arbeidsbelastning: Mer tid til kreative og strategiske oppgaver.

Prioriter trening

I 2025 er det mange som skal ta steget fra inspirasjon til å skape resultater i egen organisasjon. Praktiske og rollebaserte workshops kan bidra til å få hele kommunikasjonsmiljøet til å stille på startstreken sammen, og erfaringen viser at de som trener sammen også er de som klarer å gjøre en virkelig forskjell for virksomheten. De har det også mer gøy på jobben, og dét har også en stor verdi! 

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS