Conceptual technology illustration of artificial intelligence. Abstract futuristic background
AI-generert bilde.

MENINGER:

5 ting kommunikatører bør vite om AI i 2025

«AI er ikke bare en kuriositet lengre. De digitale assistentene bør tas på alvor og integreres i kommunikasjonsarbeidet», skriver Adam Tzur.

Publisert

1. Chatboter inntar innholdsproduksjonen

Chatboter vil integreres i de fleste kommunikasjonsavdelinger i løpet av året… Om de ikke allerede er det.

Hvordan vet jeg det?

For studier viser en produktivitetsøkning på 30–40 % for de som bruker kunstig intelligens på jobb.

Og jeg har sett hva Copilot kan produsere nå som den er integrert i Office, Word og PowerPoint.

For ikke å snakke om kapasiteten til Claude 3.5 Sonnett når den brukes i Perplexity Pro.

Med andre ord, om avdelingen din ikke bruker AI så henger dere bak røkla.

Men det er noen forutsetninger:

– Du bruker riktig chatbot (ChatGPT er faktisk ikke best).

– Du kan “prompt engineering” (å skrive gode instrukser).

– Du har et instruksarkiv med maler.

– Du legger ved nok kontekst og informasjon.

2. AI-agentene er her

Agenter er selvstendige assistenter som jobber på egen hånd.

Microsoft melder at nesten 70 % av Fortune 500-selskapene bruker Copilot.

I 2024 fikk Copilot agenter som kan automatisere oppgaver.

Skjermbilde av Make.

Eksempelvis får man en kundehenvendelse som AI-en analyserer og klassifiserer. Så sjekker AI-en bedriftens interne databaser og foreslår en passende respons. De kan legge ved dokumentasjon, behandle ordre og så videre.

Automatiseringsverktøy
Utover agenter finnes det også automatiseringsverktøy som Make og Zapier.

De kan for eksempel ta en nyhetssak eller en rapport, omskrive den, og deretter publisere et sammendrag på sosiale medier. Helt automatisk.

Likevel anbefales menneskelig gjennomgang og kvalitetskontroll. Også kjent som “Human in the Loop”. For AI kan dikte opp fakta.

3. AI-avatarer blir vanlig(ere)

En AI-avatar er en digital representasjon av deg selv. De fleste kjenner til enkle grafiske avatar som endrer utseende ditt i møter.

Men nå kommer selvstendige avatarer.

De kan delta på vegne av deg i flere møter. Også vil de svare som du ville svart.

TV 2 hadde nylig et eksperiment med KI-Kjetil som er nominert til prisen for årets innovasjon (NONA-priser).

Et eksempel på en AI-tjeneste som leverer avatarer er HeyGen Interactive Avatar.

Det skal sies at avatarene er ikke så gode enda. De har fortsatt voksesmerter.

Samtidig ser det ut som at dette vil bli standard om ikke så lenge.

4. Farvel, Shutterstock?

Bildegeneratorer som Midjourney har blitt så bra at de kan erstatte bildetjenester. De kan også lage profesjonelle logoer og ikoner.

Men du som kommunikatør har et ansvar. Det er viktig å være bevisst over etikk, fallgruver og opphavsrett.

For det første: Hvem eier rettighetene til AI-genererte bilder?
Er det AI-selskapet eller deg? Eller ingen?

For det andre: Er bildegeneratorene trent opp på vernede verk?
Flere tjenester er trent opp på lisensierte bilder, uten tillatelse.

For det tredje: Hvem er ansvarlig når leserne tror at bildet er ekte?
Hvis du er uheldig kan du bidra til å spre feilinformasjon.

Jeg kaller det for den juridiske og etiske gråsonen til kunstig intelligens.

Før du tar i bruk AI-genererte bilder, bør du:

● Lese brukervilkårene nøye

● Være åpen om at bildene er AI-genererte

● Ha retningslinjer for bruk av AI-bilder

5. AI gjør podkastproduksjon enklere

AI-verktøy gjør det mulig å produsere profesjonelle podkaster raskere enn noensinne.

Her er noen eksempler på hva disse verktøyene kan gjøre:

● Automatisk transkribering av podkaster

● Oversettelse til flere språk med stemmer som høres ekte ut

● Fjerning av bakgrunnsstøy og forbedring av lydkvalitet

NotebookLM fra Google har også kommet langt i å automatisere podkastproduksjon på engelsk. Du kan til og med “ringe inn” i løpet av podkasten og stille spørsmål til AI-programlederne som svarer live.

Utover det kan verktøyet hjelpe deg med å strukturere innhold, lage sammendrag og til og med foreslå nye vinklinger til episodene dine.

For kommunikatører betyr dette at vi kan produsere mer innhold på kortere tid.

Men det betyr også at vi må være ekstra oppmerksomme på kvaliteten og autentisiteten i det vi lager. Skal vi virkelig bruke dette til å masseprodusere innhold?

En rapport fra Reuters og UiB viser tross alt at nordmenn er skeptiske til AI-produserte nyheter.

trø forsiktig i Edens Hage, som Svein Inge Leirgulen, kommunikasjonsdirektør i Tekna, ville sagt.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS