Scott Allan og Randi Maria Borge ble tidlig utnevnt til AI-mentorer hos TRY Råd..

Seks av ti i reklamebyrå bruker KI til å lage innhold

Teft sin årlige bransjeundersøkelse viser at bruken av KI har doblet seg i bransjen siste året. Mest ivrige er de i reklamebransjen.

Publisert

– Oisann. Det hørtes veldig mye ut.

Det er Head of Advertising og partner i ANTI, Torstein Drogseth, umiddelbare reaksjon til KOM24.

Bakgrunnen for reaksjonen er de ferskeste tallene fra Teft som viser at seks av ti i reklamebransjen bruker kunstig intelligens til innholdsproduksjon som tekst og bilde.

En effektiv sparringpartner

Drogseth tror kanskje det handler om hvordan man definerer ordet innholdsproduksjon. 

– For alle som skriver noe hos oss sparrer med KI. Du ber om innspill på teksten, bruker det til renvasking, spissing, finne varianter av overskrifter. Det er en effektiv sparringpartner og på på tekst føles det som om man har KI som deltidsansatt tekstforfatter, sier Drogseth.

Han sier det er fortsatt masse kreative muligheter i bruken av KI som er spennende. Men at det enn så lenge er det noe man utforsker og sjekker ut. 

ANTI har ikke fått på plass et etisk regelverk når det gjelder bruken av KI.

– Det er normal folkeskikk som gjelder, sier han.

De har heller ikke noe sentralt opplæringssystem på plass. 

– Det ligger litt på hvert enkelt og vi deler lenker hele veien på interne fora, sier han.

I TRY har de fått på plass opplæring. I begynnelsen av KI-æraen var det mer sentralisert. 

Overrasket

– Nå er det mer desentralisert i de ulike teamene, for verktøyene varierer, sier TRY-sjef Sindre Beyer. 

Han sier han selv er en aktiv KI-bruker.

– I begynnelsen gikk jeg bredt ut og brukte mange ulike verktøy, nå er det mye ChatGPT. Men jeg eksperimenterer og en del med Claude, sier han.

Beyer bruker KI til sparring og lese store offentlige dokument.

– Om man kan hovedprinsippene bak temaene, kan man få oppsummeringer. Men man må skjønne stoffområdet før man kan gjøre det, sier han.

I TRY blir man oppfordret til å bruke KI-verktøy.

– Vi mener generelt at man skal bruke det som en del av jobben, men det er alltid mennesker som kvalitetssikrer hovedproduktet, sier han.

TRY har nylig fått mye heder for deres bruk av KI i reklame og vant nylig gull både i Gulltaggen og Martech Awards for en kampanje for Skoda. Den er og shortlistet to ganger i Epica Awards. 

Men Beyer er og overrasket over at 60 prosent sier de bruker KI til innholdsproduksjon.

Samtidig sier han, som Drogseth i ANTI, at det kommer an på hvordan man definerer bruk.

– Så i vid forstand kan det kanskje stemme. Men det er ingen som får et produkt som vi sier mennesker som står bak, som KI har lagd, sier han.

De har ikke fått på plass noe etisk regelverk på TRY-huset. 

Dobling i bruken

– Men vi har begynt å ha en del diskusjoner om det. Det skal være mennesker som er bak, det er formidlet. Vi oppfordrer til bruk, og man skal ikke bruke åpne KI-verktøy med ting som er sensitive, der vi har satt de viktigste stolpene, sier han.

 I Teft sin årlige bransjeundersøkelse er det nå 37 prosent av de som svarer som sier de bruker generativ KI i daglige oppgaver, til sammenligning var det 17 prosent for ett år siden.

Ole Janzso
Ole Janzso

– De som i stor grad bruker det er miljø med ganske stor frihet, som PR og innhold, altså de som jobber med content og kommunikasjon. Der er det over halvparten som bruker kunstintelligens hver dag. Hvis vi ser på den andre siden, så er det store annonsører, altså store merkevarer. De er mer forsiktig og ergo bruker det i mindre grad. Der er det bare en av tre som bruker det, sier han.

Størst er bruken blant dem som jobber i PR/Innholdsbyrå, der er bruken helt oppe i 53 prosent, mot bare 27 prosent i mediebyråene.

Blant de under 30 bruker nesten halvparten, 48,5 prosent, KI daglig. I alle de andre aldersgruppene ligger bruken på rundt 35 prosent daglig bruk.

Idéutvikling, sparring og research er det man mest bruker det til.

Få blir kurset i KI

Men innen reklamebransjen er det altså 60 prosent som bruker det til innholdsproduksjon innen tekst og bilde. Til sammenligning er det nede i 46 prosent når man kommer til PR-bransjen.

Selv om totalt 86 prosent av respondentene svarer at de bruker KI i jobben sin, er det fortsatt et gap mellom de ansattes bruk, og selskapenes evne til å lære opp i, og regulere bruken av teknologien. 

I oktober 2023 hadde 18 prosent av respondentene (i fast jobb) deltatt på noen form for kurs eller opplæring i bruk av KI. Det tallet har vokst til 23,8 prosent nå.

Det samme gjelder for retningslinjer knyttet til bruken av kunstig intelligens. I fjor var det 18 prosent som svarte at selskapet hadde klare regler for bruk av KI. I år er tallet 27 prosent. 

Konkurransefortrinn

Det betyr i klartekst at bare én av tre som bruker AI på jobben har tydelige regler å forholde seg til.

Det er veldig få, i snitt 11,5 prosent som sier at KI har endret hvordan de jobber på i stor grad. Men rundt halvparten av de som har svart på undersøkelsen tror selskapet de jobber i vil lykkes med å skape konkurransefortrinn med KI.

Her er de mest positive innen Tech/tjenestedesign og Martech/Performance med henholdsvis 72 og 64 prosent positiv tro. På den andre siden finner man de klart største skeptikerne innen reklamebyrå og annonsørene med bare 47 og 44 prosent positiv tro. Innen annonsørene er det de små annonsørene som skiller seg mest ut med bare 40 prosent som tror KI vil hjelpe bedriften deres positivt. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS